Twitter/X as a Tool for Latin American Journalists: Usage Patterns and Personal Branding Development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2025.n21.03

Keywords:

Twitter, X, journalist, Latin America, social media, personal branding

Abstract

This research analyses how Latin American journalists use Twitter/X features (Threads, Polls, Spaces, Live, Lists, and Topics) in their journalistic practice and in developing their brand. Through a mixed-method survey conducted between June and September 2023, 165 valid responses were collected, allowing for the identification of usage patterns and perceptions. The results indicate that, despite the advantages offered by the platform’s features, their adoption in journalistic practice remains low. Although journalists recognize the potential of these tools, their use is often sporadic or nonexistent. In contrast, there is a strong interest in strengthening professional identity and building a solid personal brand on Twitter/X prioritize publishing workrelated content over personal aspects, implementing visibility and positioning strategies. Journalists prioritize publishing work-related content over personal aspects, implementing visibility and positioning strategies to achieve this. These findings suggest that Twitter/X is perceived more as a channel for journalistic dissemination and selfpromotion than as a space for innovation in professional practice.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Génesis Sofía Aguilar Marrugo, Universidad Tecnológica de Bolívar

    Social communicator. Member of the Mass Media and Cultural Products group. Research assistant on the project "Twitter Practices and Uses by Latin American Journalists."

  • Leonela Sandrith Velásquez Alvis, Universidad Tecnológica de Bolívar

    Social communicator. Member of the Mass Media and Cultural Products group. Research assistant on the project "Twitter Practices and Uses by Latin American Journalists."

  • Tania Lucía Cobos, Universidad Tecnológica de Bolívar

    PhD in Communication and Journalism. Director of the Mass Media and Cultural Products program. Professor and researcher at the School of Digital Transformation.

References

Acosta, S. F. (2023). Los enfoques de investigación en las Ciencias Sociales. Revista Latinoamericana Ogmios, 3(8), 82-95. https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i8.084

Alaminos, A., & Castejón, J. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión. Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/20331

Arroyo-Machado, W. (2023). La gran apuesta, ¿cuánto afectan los cambios de Twitter a la comunicación científica? Anuario ThinkEPI, 17. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2023.e17a16

BBC News Mundo. (2022a, 8 de julio). Elon Musk cancela su oferta de compra de Twitter: la red social emprenderá acciones legales. BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticias-62102539

BBC News Mundo. (2022b, 28 de octubre). Elon Musk completa la compra de Twitter y despide a altos ejecutivos de la compañía. BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticias-63421417

Bericat, R. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Ariel.

Biurrun, A. (2023, 10 de agosto). Estos son los nuevos términos que sustituyen a Tweet, Tuit y sus derivados en X. La Razón. https://www.larazon.es/tecnologia/estos-nuevos-terminosquesustituyentweettuitsusderivados_2023081064d3f5a8502f1e0001dc213e.html

Brems, C., Temmerman, M., Graham, T., & Broersma, M. (2017). Personal Branding on Twitter: How employed and freelance journalists stage themselves on social media. Digital Journalism, 5(4), 443-459. https://doi.org/10.1080/21670811.2016.1176534

Calvo, A., & Zugasti, R. (2021). Twitter como herramienta para construir la marca personal: el caso de los periodistas deportivos aragoneses [Tesis de máster, Universidad Zaragoza]. Repositorio Institucional UZ. https://zaguan.unizar.es/record/107879

Centro de Ayuda de X. (s. f.). Uso de X. https://help.twitter.com/es/using-x

Chacón, P. (2023, 8 de agosto). De Twitter a X. ¿Error o acierto de Elon Musk? Ipmark: Información de publicidad y marketing. https://ipmark.com/informes/de-twitter-a-x-erroro-acierto-de-elon-musk/#

Chen, W., Pacheco, D., Yang, K.-C., & Menczer, F. (2021). Neutral bots probe political bias on social media. Nature Communications, 12(1), 5580. https://doi.org/10.1038/s41467-02125738-6

Cobos, T. L. (2010). Twitter como fuente para periodistas latinoamericanos. Razón y palabra, 73. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199514908045

Darcy, O. (2022, 15 de diciembre). El Twitter de Elon Musk suspende cuentas de periodistas de CNN, The New York Times y The Washington Post. CNN en Español. https://cnnespanol.cnn.com/2022/12/15/twitter-elon-musk-cuentas-cnn-periodistas-trax/

Deutsche Welle. (2023, 30 de agosto). Elon Musk levanta prohibición de anuncios políticos en X. DW. https://www.dw.com/es/elon-musk-levanta-prohibici%C3%B3n-de-anunciospol%C3%ADticos-en-x/a-66667394

Diario Libre-USA. (2023, 25 de diciembre). Construyendo una marca personal en Twitter. Diario Libre-USA. https://www.diariolibre.com/usa/revista/evergreenusa/2023/12/25/construyetu-marca-personal-en-twitter/2456332

Duffy, C. (2022, 15 de abril). Twitter adopts ‘poison pill’ measure that could thwart Elon Musk’s takeover bid. CNN. https://edition.cnn.com/2022/04/15/tech/twitter-elon-musk-poison-pill/index.html

El Colombiano. (2023, 31 de julio). De X a Twitter: «Nadie va a cambiarle el nombre a la red social», la nueva tendencia que imponen los usuarios. https://www.elcolombiano.com/tecnologia/x-a-twitter-cambio-de-nombre-DF22055512

Fernández, R. (2024, 22 de mayo). X (Twitter): porcentaje de usuarios mundiales por género en 2024. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/1203008/porcentaje-de-usuarios-de-twitterpor-genero/

Folkenflik, D. (2023, 12 de abril). NPR quits Twitter after being falsely labeled as «state-affiliated media». National Public Radio. https://www.npr.org/2023/04/12/1169269161/npr-leavestwitter-government-funded-media-label

Forbes Colombia. (2023, 14 de julio). Twitter empieza a pagar a creadores de contenido. Forbes. https://forbes.co/2023/07/14/tecnologia/twitter-empieza-a-pagar-a-creadores-de-contenido

Gerken, T. (2022, 16 de diciembre). Twitter blocks users from sharing Mastodon links. BBC. https://www.bbc.com/news/technology-63999452

Hanusch, F., & Bruns, A. (2016). Journalistic branding on Twitter. Digital Journalism, 5(1), 26-43. https://doi.org/10.1080/21670811.2016.1152161

Hargittai, E. (2015). Is bigger always better? Potential biases of big data derived from social network sites. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 659(1), 63-76. https://doi.org/10.1177/0002716215570866

Hart, R. (2022, 26 de noviembre). Así funcionará el nuevo sistema de verificación de Twitter por colores. Forbes España. https://forbes.es/empresas/200106/asi-funcionara-el-nuevo-sistemade-verificacion-de-twitter-por-colores/

Hatmaker, T. (2022, 15 de diciembre). Twitter just banned prominent journalists who cover Elon Musk with no warning. TechCrunch. https://techcrunch.com/2022/12/15/twitter-justbanned-a-wave-of-prominent-journalists-with-no-explanation/

Hermida, A. (2013). #Journalism. Digital Journalism, 1(3), 295-313. https://doi.org/10.1080/21670811.2013.808456

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill Interamericana.

Herrero Curiel, E. (2012). El periodismo en el siglo de las redes sociales. Vivat Academia, (117E), 1113-1128. http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.117E.1113-1128

Juárez, F. (2023, 17 de abril). Las radios públicas en el mundo abandonan Twitter. Imer Noticias. https://noticias.imer.mx/blog/las-radios-publicas-en-el-mundo-abandonan-twitter/

Korn, J. (2022, 28 de octubre). Cronología del accidentado camino de Elon Musk hacia la compra de Twitter. CNN. https://cnnespanol.cnn.com/2022/10/28/accidentado-camino-elonmusk-compra-twitter-cronologia-trax/

Lair, D., Sullivan, K., & Cheney, G. (2005). Marketization and the recasting of the professional self. Management Communication Quarterly, 18(3), 307-343. http://dx.doi.org/10.1177/0893318904270744

Lastra, G. (2014). El periodismo deportivo en Twitter: análisis del uso de la herramienta por parte de los profesionales de la información [Tesis doctoral, Universidad Europea Madrid]. Abacus Repositorio de Producción Científica. http://hdl.handle.net/11268/3805

López-Meri, A., & Casero-Ripollés, A. (2017). Las estrategias de los periodistas para la construcción de marca personal en Twitter: posicionamiento, curación de contenidos, personalización y especialización. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(1), 59-73. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.5

Manjoo, F. (2017, 5 de junio). La falsa realidad creada por los bots en Twitter. The New York Times en Español. https://www.nytimes.com/es/2017/06/05/espanol/la-falsa-realidad-creadapor-los-bots-en-twitter.html

Molyneux, L., & Holton, A. (2014). Branding (health) journalism: Perceptions, practices, and emerging norms. Digital Journalism, 3(2), 225-242. http://dx.doi.org/10.1080/21670811.2014.906927

Muñoz, A. (2021). Esquema para la creación de una marca personal de un profesional de la comunicación [Tesis de pregrado, Universidad del Azuay]. Repositorio Institucional Universidad del Azuay. http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/11114

Müller, M. (2012). Mundo Twitter: una guía para comprender y dominar la plataforma que cambió la red, de J. L. Orihuela (2011) Alienta. [Reseña del libro]. Austral Comunicación, 1(1), 101-103. https://doi.org/10.26422/aucom.0101

Ochoa, M. (2021). Uso de las marcas personales en la red social Twitter para la emisión de contenido deportivo de las periodistas deportivas ecuatorianas durante los meses octubre, noviembre y diciembre 2020 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Loja]. Repositorio UNL. https://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/24200

Páez, T. (2013). Libertad de expresión, democracia y propiedad. Derecom, Revista Internacional de Derecho de la Comunicación y las Nuevas Tecnologías, (12), 33-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4330533

Pérez-Díaz, P., & Planes, J. (2021). La (re)presentación del periodista en Twitter: claves para la construcción de la identidad digital profesional. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(4), 1175-1187. https://doi.org/10.5209/esmp.71007

Pérez, E. (2023, 6 de octubre). Elon Musk está convirtiendo a X en una peor herramienta de lo que era. Eliminar los titulares es el último ejemplo. Xataka. https://www.xataka.com/aplicaciones/elon-musk-esta-convirtiendo-a-x-peor-herramienta-que-era-eliminar-titularesultimo-ejemplo

Peters, T. (1997). The brand called you. Fast company. http://www.fastcompany.com/28905/brand-called-you

Planas, C. (2023, 3 de abril). Elon Musk quita el pin de verificación de Twitter al ‘New York Times’ por no querer pagarlo. El Periódico. https://www.elperiodico.com/es/tecnologia/20230403/twitter-elon-musk-precios-verificacion-new-york-times-medios-85560519

PR Newswire. (2022, 25 de abril). Elon Musk to acquire Twitter. PR Newswire. https://www.prnewswire.com/news-releases/elon-musk-to-acquire-twitter-301532245.html

Puertas-Hidalgo, R., Valdiviezo-Abad, K., & Carpio-Jiménez, L. (2021). Twitter: análisis comparativo de los periodistas de Latinoamérica. Sistemas, Cibernética e Informática, 18(1), 23-28. https://www.iiisci.org/journal/PDV/risci/pdfs/CA514CC21.pdf

Reich, Z. (2010). Constrained authors: Bylines and authorship in news reporting. Journalism, 11(6). https://doi.org/10.1177/1464884910379708

Rodríguez, A., & García, J. (2013). Uso y funciones de Twitter en periodistas españoles. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 963-969. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.4218

Scheiber, N., & Mac, M. (2023, 24 de julio). Elon Musk cambia el logotipo de Twitter a una X. The New York Times. https://www.nytimes.com/es/2023/07/24/espanol/twitter-logo-x.html

Silberling, A., & Stringer, A. (2024, 28 de marzo). Elon Musk’s Twitter a year later: Everything you need to know. TechCrunch. https://techcrunch.com/2024/03/28/elon-musk-twittereverything-you-need-to-know/

Torreblanca, F. J. (2023). Relevancia de la marca personal como herramienta de comunicación emocional. Cuadernos del Centro de Estudios en de Diseño y Comunicación, (188). https://doi.org/10.18682/cdc.vi188.9273

Vosoughi, S., Roy, D., & Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. Science, 359(6380), 1146-1151. https://doi.org/10.1126/science.aap9559

Yánez, S., Martínez, M., & Barros, R. (2018). La marca personal, un desafío para los periodistas ecuatorianos. Tsafiqui - Revista Científica en Ciencias Sociales, 9(11). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v0i11.491

Downloads

Published

2025-05-22

How to Cite

Aguilar Marrugo, G. S., Velásquez Alvis, L. S., & Cobos, T. L. (2025). Twitter/X as a Tool for Latin American Journalists: Usage Patterns and Personal Branding Development. Correspondences & Analysis, 21, 73-109. https://doi.org/10.24265/cian.2025.n21.03

Share

Similar Articles

1-10 of 167

You may also start an advanced similarity search for this article.