Public Relations and Communication Management. Case of Peruvian Sea Institute (IMARPE)
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2016.n6.04Keywords:
Public Relations, Communication Management, Image, Identity, Communication Flows, Communication ChannelsAbstract
These days, Public Relations are getting more important prominence in public organizations; they are destined to be the agent of different communication process, either to improve organization image or to get better relations between the organization and its publics. The objective of this research is establishing a relation that exists between the Public Relations and the Communication Management in Instituto del Mar del Peru (IMARPE); Public Relations being conceived as discipline in charge of look out the organizational image and identify, and Communication Management as the administration of different flows and communication channels which could have the organization.
The investigation method is descriptive, correlative, explanatory; quantitative non experimental type. The evaluated sample was of 196 coworkers of 520 coworker’s population, speaking of national coverage of IMARPE. The results of this work demonstrated the significant relation that exists among Public Relations and Communication Management, and how the correct application of communication techniques and tools can advantage the organizational communication in the institution.
Metrics
Downloads
References
Andrade, M. (2014). Las Relaciones Públicas y la Gestión de la Comunicación en tres institutos especializados del Ministerio de Salud 2013 [tesis de maestría]. Lima: Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Ciencias de la Comunicación, Turismo y Psicología.
Ayala, M. (2011). Relaciones Públicas y su concreción teórica y funcional como disciplina independiente. Análisis del ámbito latinoamericano [tesis de doctorado]. Lima: Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Ciencias de la Comunicación, Turismo y Psicología.
Brandolini, A. y González Frígoli, M. (2009). Comunicación interna. Recomendaciones y errores frecuentes. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Castillo, A. (2010). Introducción a las Relaciones Públicas. Málaga: Instituto de Investigación en Relaciones Públicas. Extraída el 9/V/2016 desde http://webpersonal.uma.es/DE/ACASTILLOE/librorelacionespublicas.pdf
Costa, J.
_(2009a). El Dircom hoy. Dirección y gestión de la comunicación en la nueva economía. Barcelona: Costa Punto Com.
_(2009b). Imagen corporativa en el siglo XXI. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Diez, S. (2011). Técnicas de comunicación. La comunicación en la empresa. Bogotá: Ediciones de la U.
Elías, L. (2014). Relación entre la comunicación interna y la administración de la controversia pública en los colaboradores de la gerencia de desarrollo social y lucha contra la pobreza de la Municipalidad Distrital de Villa María del Triunfo, mayo-junio 2014 [tesis de maestría]. Lima, Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Ciencias de la Comunicación, Turismo y Psicología.
Ferrari, M.
_(2012). “Comunicación y Cultura: análisis de la realidad de las Relaciones Públicas en organizaciones chilenas y brasileñas”. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Vol. IV, núm. 40, pp. 47-64.
_(2004). Relaciones Públicas y comunicación en Latinoamérica. Conferencia
Latinoamericana. Córdoba: IPRA.
Ferrari, M. y França, F. (2011). Relaciones públicas. Naturaleza, función y gestión en las organizaciones contemporáneas. Buenos Aires: La Crujia Ediciones.
Flores, F. (1999). Relaciones Públicas Año 2000. Lima: CONCYTEC.
Grunig, J.; Ferrari, M. y França, F. (2009). Relaciones Públicas. Teoría, contexto y relacionamientos. Barcelona: Gestión 2000.
Grunig, J.; Serra, G.; Noguero, A. y Solórzano, E. (2010). Las nuevas Relaciones Públicas. Lima: Universidad de San Martín de Porres.
Harrison, S. (2002). Relaciones Públicas. Una introducción. Madrid: Thomson.
IMARPE, Instituto del Mar del Perú (2016). “Antecedentes, misión, visión, organigrama, ROF y MOF”. Extraída el 9/V/2016 desde www.imarpe.gob.pe
León, R. (2014). El impacto de las Relaciones Públicas en los servicios de bienestar universitario en relación a las actitudes y sentido de pertenencia de los alumnos de la Escuela de Ciencias de la Comunicación, USMP 2013 [tesis de maestría]. Lima: Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Ciencias de la Comunicación, Turismo y Psicología.
Losada, J. (2004). Gestión de la comunicación en las organizaciones. Barcelona: Ariel.
Marston, J. (1988). Relaciones Públicas modernas. México: McGraw-Hill.
Matilla, K. (2009). Conceptos fundamentales en la planificación estratégica de las Relaciones Públicas. Barcelona: UOC.
Morales, F. (2006). Comunicación Planificada. Estudio cualitativo de las variables estructura, gestión y valores en la comunicación de las organizaciones [tesis de doctorado]. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Extraída el 9/V/2016 desde http://www.tdx.cat/handle/10803/4131
Ortiz, J. (2014). 50 años de mar y ciencia. Lima: Instituto del Mar del Perú.
Pérez, R. y Solórzano, E. (1999). Relaciones Públicas Superiores. Una nueva pedagogía. Lima: Universidad de San Martín de Porres.
Pinto, P. y Montenegro, P. (2013). Plan estratégico de comunicación interna para la empresa de Catering Service del Grupo Hanaska. Quito: Universidad de las Américas. Publicometa.info (2007, septiembre 27). “Entrevista al prof. Román Pérez Senac”.
Solá, F. (2013). Las Relaciones Públicas en la estrategia de comunicación de la Guardia Civil de Alicante: aplicación de modelos conductuales [tesis de doctorado]. Alicante: Universidad de Alicante. Extraída el 9/V/2016 desde http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/35863/1/Tesis_lorenzo_sola.pdf
Solano, L. (1995). Fundamentos de las Relaciones Públicas. Madrid: Síntesis.
Solórzano, E. (2009). “Teoría y Práctica de las Relaciones Públicas en el Perú”. Revista Científica de la Asociación Latinoamericana de Carreras de Relaciones Públicas, ALACAURP, núm. 5, pp. 111-134.
Spell, C. (2013). Categorías y roles de excelencia en una firma consultora de Relaciones Públicas [tesis de maestría]. Lima: Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Ciencias de la Comunicación, Turismo y Psicología.
Stephenson, H. (1960). Relaciones Públicas. Lima: PUCP.
Strauck, M. y Guillén, C. (2014). “La gestión de la comunicación en los gobiernos locales, una mirada desde la perspectiva estratégica: análisis del caso peruano”. Revista Internacional de Relaciones Públicas. Vol. IV, núm. 7, pp. 153-176.
Villar, M. (2013). Sistema para el diagnóstico de la comunicación interna caso de estudio Instituto Nacional del Niño y la Familia [tesis de doctorado]. Barcelona: Universidad Politécnica de Cataluña. Extraída el 9/V/2016 desde http://www.tdx.cat/handle/10803/277425.
Wilcox, D.; Cameron, G. y Xifra, J. (2006). Relaciones Públicas, estrategias y tácticas. Madrid: Pearson.
Xifra, J.
_(2006). “Lucien Matrat y la consolidación de las relaciones públicas en Europa”. Extraída el 9/V/2016 desde http://www.google.com.pe/url?sa=t&rct=j&q=&-esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Frevistas.ucm.es-%2Findex.php%2FHICS%2Farticle%2Fdownload%2FHI-CS0606110229A%2F19184-ei=zLM0UfXPApTo9gTQ1oCgCg&usg=AFQjCNG-yeooMahuw7SsLMXrmxSJhpfqh-Ng&bvm=bv.4314
_(2003). Teoría y estructura de las Relaciones Públicas. Madrid: McGraw-Hill.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.