A case study of a Spanish fashion Communication Agency: Tal Cual Comunicación

Authors

  • Ruth Martín Cerro Universidad CEU San Pablo (España)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2015.n5.06

Keywords:

Communication Agency, Business Corporate Communication, Fashion Industry, Spain

Abstract

The purpose of this paper is to research how Spanish fashion works. A case study of a Spanish fashion communication agency: Tal Cual Comunicación is meant to show the necessity and the importance of communication in fashion. Fashion is one of industries in Spain and needs to have a strategic plan of communication, which would be led by professional people who work either at a communication department or communication agency specialist in fashion. We can understand through this study case how this industry works and deal with a communication agency by working on a communication strategy plan. To sum up, we can see that both the objectives and the hypothesis match with the conclusions. This means that there is a necessity of a personal treatment from a communication agency to its clients.

Metrics

##plugins.generic.paperbuzz.sourceName.fileDownloads##
567
Jan 2016Jul 2016Jan 2017Jul 2017Jan 2018Jul 2018Jan 2019Jul 2019Jan 2020Jul 2020Jan 2021Jul 2021Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 20269
|

Downloads

Author Biography

  • Ruth Martín Cerro, Universidad CEU San Pablo (España)

    Degree in journalism and Communication sciences from CEU San Pablo University (Madrid, Spain), developing an academic year at Libera Università Maria SS. Assunta (Rome, Italy). He has worked in communication departments and communication agencies in Spain and England, as well as in various television, radio, print and digital media. She is currently working as a communications and Marketing manager at Lomography Spain.

References

Actualidad Económica (2012, abril 1). “Las costuras que tejen el éxito”. Núm. 2718, pp. 11-12. Extraída el 21/VII/2015 desde http://www.luxuryspain.es/2012/04/las-costuras-que-tejen-el-exito/

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2006). “Libro Blanco. Títulos de grado en Comunicación”. Extraída el 21/VII/2015 desde http://www.aneca.es/var/media/1503/libroblanco_comunicacion_def.pdf

Asociación Creadores de Moda de España, ACME (2011). “Memoria 2010”. Extraída el 21/VII/2015 desde http://creadores.org/wp-content/uploads/2014/02/memoria2010.pdf

Chávez, B. (2009). El libro rojo del estilo. Madrid: Martínez Roca.

Comunidad de Madrid (2009). “Madrid Emprende. Agencia de Desarrollo Económico. Informe anual 2008”. Extraída el 21/VII/2015 desde http://www.madridemprende.es/Intranet/images_load/ME_2008%281%-29.pdf

Deslandres, Y. (1998). El traje, imagen del hombre. Barcelona: Tusquets.

DIRCOM (2014). Anuario de la Comunicación. Madrid: Asociación DIRCOM.

East Wind Marketing y Comunicación (2012, febrero 2). “mercedesbenzfashionwee - kmadrid”. Extraída el 21/VII/2015 desde http://www.eastwind.es/blogs/eastwind

Generalitat de Catalunya (2015). “080 Barcelona Fashion”. Extraída el 21/VII/2015 desde http://gener2012.080barcelonafashion.cat/es/bcn080

Kissinger-Matray, D. (1990). “La sponsorización y el mecenazgo como instrumentos de comunicación en Europa”. Boletín de Marketing, núm. 28, pp. 9-14.

Laver, J. (2006). Breve historia del traje y la moda. Madrid: Cátedra.

Martín Cerro, R. (2010). El modelo de una agencia de comunicación de moda en España: Tal Cual Comunicación [trabajo fin de carrera]. Madrid: Universidad CEU San Pablo.

Martín Martín, F. (2012). Comunicación empresarial e institucional. Madrid: Universitas. Massot, D. (2008). Agatha Ruiz de la Prada. Navarra: EUNSA.

Palomo-Lovinski, N. (2011). Los diseñadores de moda más influyentes. Barcelona: Electa. Pastor, J. (2012). Creatividad e innovación. Madrid: EOI.

Ramírez, T. (1995). Gabinetes de comunicación. Barcelona: Bosch.

Real Academia Española.

_(2012a). Diccionario de la lengua española. Madrid: DRAE.

_(2012b). Diccionario panhispánico de dudas. Madrid: DRAE.

Suárez Alba, A. (1991). “Las empresas que asesoran empresas”. En Fernández Collado, C. (coord.). La comunicación en organizaciones. México D. F.: Trillas.

Tal Cual Comunicación (2013). “Informe anual”. Madrid: Tal Cual Comunicación.

Universidad CEU San Pablo (2010). “Memoria Master de Comunicación en Moda y Belleza”. Madrid: Universidad CEU San Pablo.

Published

2015-10-26

How to Cite

Martín Cerro, R. (2015). A case study of a Spanish fashion Communication Agency: Tal Cual Comunicación. Correspondences & Analysis, 5, 123-136. https://doi.org/10.24265/cian.2015.n5.06

Share

Similar Articles

1-10 of 166

You may also start an advanced similarity search for this article.