Graphic humour: approaches of COVID-19 in Ecuadorian newspaper El Universo
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2020.n11.02Keywords:
Journalistic humor, Cartoon, Coverage, Society, Pandemic, COVID-19Abstract
This paper investigates the coverage used by cartoonist Bonil, in ecuadorian newspaper El Universo, to represent the advance of pandemic COVID-19. Mixed methodology was used: qualitative and quantitative,
through the documentary review, content analysis and discourse analysis, to 25 cartoons, published between March 13 and April 10, 2020. The results showed contents were disseminated into the following axes: Health, Economy, Politics, Corruption, Society and Technology. Iconic and verbal elements, through the construction of visual metaphors, served to warn public opinion of pandemic consequences as well as to watch spaces of power, domination and inequality, highlighted Ecuadorian society weakness.
Metrics
Downloads
References
Ahumada, Y. (2019). El humor gráfico como medio de opinión pública durante la crisis de 2001 en Argentina. Universidad de Palermo. Buenos Aires.
Antezana, L. (2009). Política en caricaturas y fotomontajes de la prensa chilena: risas y sonrisas. Mapocho, (65), 135-147.
Arias, E. (2008) El muy serio arte del humor. Revista de Estudios Sociales , (30), 110-112. Recuperado el 10 de abril de 2020, de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttextpid=-S0123885X2008000200012&lng=en&tlng=es.
Borregales, Y. (2016). 70 años de humor en Venezuela. Tiempo y Espacio, 26(65), 167-169. Recuperado en 10 de abril de 2020, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-94962016000100012&lng=es&tlng=es.
Borregales, Y. (2017). Importancia de la caricatura como fuente de conocimiento histórico. Tiempo y Espacio, 27(68), 111-128. Recuperado en 10 de abril de 2020, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-94962017000200007&lng=es&tlng=es.
Bravo, J. (2012). La Rosa de los vientos. Casa de la Cultura núcleo de Chimborazo. Riobamba, Ecuador.
Conde, L. (2005). Cuadernos de Periodismo. Madrid, España
Bravo, J., Galindo, F., & Bravo, S. (2019). Leonidas Proaño: orientación periodística más allá de lo religioso y educativo. Revista ComHumanitas, 10(2). https://doi.org/10.31207/rch.v10i2.200
Bravo, J., Larrea, C., Ruales, R., & Bravo, C. (2019). La acción comunicativa en los pueblos indígenas de Chimborazo como herramienta para el cambio social. Brazilian Journal of Development, 5(3), pp. 2564-2575.
Conde, L. (2005). El humor gráfico en la prensa española. Cuadernos de periodistas, 3, 113-123. http://www.cuadernosdeperiodistas.com/pdf/-Cuadernos_de_Periodistas_3.pdf
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733228009.pdf
Fernández, A. (2015). Caricatura política, razones y emociones. Razón y palabra, 19(89), 212-234. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/236
Fernández, F. (2002). El análisis de contenido como ayuda metodológica para la investigación. Revista de Ciencias Sociales, 2(96), 35-53. https://www.revistacienciassociales.ucr.ac.cr/images/revistas/RCS96/03.pdf
Gómez, M., Deslauries, J., & Alzate, M. (2010). Cómo hacer tesis de maestría y doctorado: investigación, escritura y publicación. Colección Educación y Pedagogía.
González-Domínguez, C. (2017). Líder de opinión y opinión pública. Hacia una reflexividad epistemológica de los conceptos. Revista Mexicana de Opinión Pública, 22, 15-32. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=-sci_arttext&pid=S2448-49112017000100015&lng=es&tlng=es
Gronemeyer, M. (2003). El periodismo como vocación y opción creyente. Teología y vida, 44(1), 48-67. https://dx.doi.org/10.4067/S0049344-92003000100003
Hegel, G. (2006). Phénoménologie de l’esprit. Vrin.
Hernández, O. (1995). Culturas y educación: rupturas y encuentros en la reelaboración cultural. Revista de Ciencias Sociales, 69, 7-19.
Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. Ediciones Quirón.
Lemos, H. (2011). La capacidad retórica del humor gráfico: la “columna gráfica”. Revista de Comunicación Vivat Academia, 117(XIV), 1194-1206. http://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/120
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Universidad Surcolombiana.
Muñiz, C. (2017). Comunicación y opinión pública. Cuadernos.info, 40, 10-13. https://scielo.conicyt.cl/pdf/cinfo/n40/0719-367X-cinfo-40-00010.pdf
Navarro, P., & Díaz, C. (1995). Análisis de contenido. En J. Delgado & J. Gutiérrez (Coords.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (pp. 177-224). Síntesis.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2007). Model curricula for journalism education. Colección de la UNESCO sobre los estudios de Periodismo. http://www.unesco.org/new/es/communication-and-information/resources/publications-and-communication-materials/publications/full-list/model-curricula-for-journalism-education
Rincón, O. (2017). Del periodismo domesticado al periodismo bastardo y DJ. Alcance, 6(12), 6-25. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702017000100002&lng=es&tlng=es
Rivera-Betancur, J. (2008). Nuevos desafíos para un nuevo periodismo. Palabra Clave, 11(2), 153-154. http://www.scielo.org.co/scielo.php?-script=sci_arttext&pid=S012282852008000200001&lng=en&tlng=es
Rodríguez-Pastene, F., González, C., & Messenet, F. (2019). Sátira política en las elecciones de 1935 y de 2016. Estudio comparativo de representaciones sociales femeninas en Topaze y The Clinic. Comunicación y medios, 28(39), 26-38. https://scielo.conicyt.cl/pdf/cym/v28n39/07191529-cym283900026.pdf
Salinas, P., & Cárdenas, M. (2009). Métodos de investigación social. Ediciones Ciespal.
Siegel, L. (2017, Enero 13). In the story of Trump, there is no story. Columbia Journalism Review. http://www.cjr.org/special_report/trump_-story_narrative_press_conference.php
Valencia, V. (2012). Revisión documental en el proceso de investigación. Universidad Tecnológica de Pereira.
Van Dijk, T. (2016). Análisis crítico del discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, 30, 203-222.
Zavaleta, R. (2000). Un sueño semiótico hacia la caricatura. Punto Cero, 5(1), 52-53. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=-S1815-02762000000200012&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.