The importance of productive communication in organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2023.n17.03

Keywords:

Productive communication, management, organization, communication tools

Abstract

Este texto tiene como objetivo no solo presentar el sustento teórico para comprender la comunicación productiva, sino también las coincidencias que se producen con la teoría de sistemas de Niklas Luhman, con el objetivo de hablar sobre la importancia que tiene la comunicación productiva como una herramienta que apoya la efectividad de gestión en organizaciones públicas y privadas. Se plantea que este tipo de comunicación permite desarrollar habilidades para mejorar la producción y posicionamiento de mensajes, así como una mejor práctica en el momento de intercambiar significados en común en las organizaciones. No obstante, se concluye que la información y la manera de hacerla viva juega un papel fundamental ya que mucho depende de la actitud que tengan los individuos y que va a estar mediada por sus experiencias.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristina Barroso Camiade, Universidad Anáhuac

    PhD in Applied Communication from the Universidad Anáhuac México Norte. She is a member of the Mexican Association of Organizational Communication Researchers and Professionals (AMIPCO). She is an academic with more than 18 years of experience at the undergraduate and postgraduate level in institutions such as the Tecnológico de Monterrey, the Autonomous University of the State of Mexico (UAEMex), the Universidad Anáhuac México Norte and the Universidad de Occidente in Guatemala. She has been a reviewer, synodist, and adviser on over 40 reception papers. She is the author of several book chapters, as well as articles in scientific journals. He has participated as a speaker in different national and international forums in Mexico, Colombia and Costa Rica organized by the Latin American Network of Organizational Communication Researchers (RedAlco), the Latin American Association of Communication Researchers (ALAIC) and the Mexican Association of Communication Researchers. Communication (AMIC).

  • Eva María Pérez Castrejón, Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla

    Graduate in Communication Sciences- Autonomous Popular University of the State of Puebla. Master in Design Processes from the Popular Autonomous University of the State of Puebla. PhD in Applied Communication from the Universidad Anáhuac Norte, Mexico City. Research stay in Malaga Spain. Line of research in organizational communication.

References

Barrien, F. (1968). General and Social Systems. New Brunswick: Rutgers University Press.

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración. Séptima edición. México. McGraw-Hill Interamericana.

Costa, J. (2014). El DirCom hoy. Dirección y gestión de la comunicación en la nueva economía. Barcelona. CPC Editor.

Fernández Collado, C. (1994). La Comunicación en las Organizaciones. México: Trillas.

Goldhaber, G. (1989). Comunicación Organizacional. México: Editorial Diana.

Keller, K. (2001). Mastering the marketing communications mix: Micro and macro perspectives on integrated marketing communication programs. http://dx.doi.org/10.1362/026725701323366836.

Kreps, G. (1995). La comunicación en las organizaciones. Estados Unidos: Addison-Wesley.

Luhmann, N. (1998). Complejidad y modernidad. De la unidad a la diferencia. Valladolid. Editorial Trotta.

Luhmann, N. (1998). Complejidad y modernidad. De la unidad a la diferencia. Valladolid. Editorial Trotta.

Luhmann, N. (2006). La sociedad de la sociedad. México. Heder.

Luhmann, N. (2010). Organización y decisión. México, D.F. Heder. Universidad Iberoamericana

Martínez, I. (2005). La Comunicación en el punto de venta, estrategias de comunicación en el comercio Real y Online. Capítulo 1: La comunicación en el punto de venta. (pp. 3-27). España. ESIC.

Nosnik, A. (2012). Teoría de la Comunicación Productiva: Exploraciones más allá de la retroalimentación. Argentina. Homo Sapiens Ediciones.

Nosnik, A. (2012). El análisis de sistemas de comunicación en las organizaciones: 10 años después, en Fernández Collado, Carlos. La Comunicación en las Organizaciones. México, D.F. Editorial Trillas.

Nosnik, A. (2003). Comunicación Productiva: Un nuevo enfoque teórico. Razón y Palabra. Agosto-septiembre 2003, 34. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n34/anosnik.html

Nosnik, A. (2002). De fuentes egoístas a comunidades de inteligencia comunicativa: Exploraciones sobre el universo conceptual de la comunicación humana. Razón y Palabra. Febrero-marzo 2002, 25. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n25/anosnik.html

Nosnik, A. (2000). Productividad de la comunicación en la era del internet, en Islas Octavio y Gutiérrez Fernando. Internet: el medio de comunicación inteligente. México. CECSA.

Nosnik, A. (1996). Linealidad, Dinamismo y Productividad: Tres concepciones de la comunicación humana y social. Razón y Palabra. Enero-febrero 1996, 1(1). http

Pasquali, Antonio. (1990) Comprender la comunicación (4ª ed.). Caracas, Venezuela. Monte Ávila Latinoamericana.

Published

2023-06-26

How to Cite

Barroso Camiade, C., & Pérez Castrejón, E. M. (2023). The importance of productive communication in organizations. Correspondences & Analysis, 17, 71-90. https://doi.org/10.24265/cian.2023.n17.03

Share