Relationship between internal communications and Management of Public Controversy

Authors

  • Enrique Elías Villanueva Universidad de San Martín de Porres (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2015.n5.04

Keywords:

Management of PUblic Controversy, Communication, Bidirectional Communication, Internal Communication, Consensus, Message Content, Credibility, Empathy, Message, Internal Audiences, Public Relations

Abstract

The main objective of our research is to understand how internal communication relates to the management of public controversy in employees of a municipality located in Lima. In the research process we established the relationship between message handling and decoding of employees, as well as the relationship between source credibility and empathy generated in the internal public. Finally, we determined the relationship between the bidirectional communication and mutual understanding among the partners. To develop this study we have chosen the non-experimental design, applicative research is correlational and descriptive level; it has developed inductive, deductive, analytical and statistical method. The population consists of 45 units of analysis, employees of a municipality of Lima. For its part, the sample consisted of 30 units of analysis.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Enrique Elías Villanueva, Universidad de San Martín de Porres (Perú)

    Master in public relations for the USMP. Ph.D. in RR. PP. In the same house of Studies, where he serves as academic coordinator of the School of Communication Sciences. It also imparts the subjects of semiotics, theory, research and sociology of communication.

References

Ballenato, G. (2013). Comunicación eficaz. Teoría y práctica de la comunicación humana. Madrid: Pirámide.

Barquero, J. y Barquero, C. (2005). Comunicación estratégica: relaciones públicas, publicidad y marketing. Madrid: McGraw-Hill.

Berlo, D. (2004). El proceso de la comunicación. Bueno Aires: El Ateneo.

Black, S. (2004). El ABC de la Relaciones Públicas. Barcelona: Gestión 2000

Brandolini, A.; González, M. y Hopkins, N. (2009). Comunicación interna. Buenos Aires: Dircom.

Colegio de Relacionistas Públicos del Perú (2015). “Normas legales”. Extraída el 26/ VIII/2015 desde http://www.colegioprpperu.org/leyes.htm

Com, S. (comp.) (2011). Introducción a la comunicación. Buenos Aires: Ediciones Aula Taller.

Correa, F. (2014). Administración. Bogotá: El Cid Editor.

Diez, S. (2011). Técnicas de Comunicación. La comunicación en la empresa. Bogotá: Ediciones de la U.

Fernández, C. y Galguera, L. (2009). Teorías de la comunicación. México D. F.: McGraw-Hill.

Garrido, L. (2011). “Habermas y la teoría de la acción comunicativa”. Extraída el 1/IX/2015 desde http://www.razonypalabra.org.mx/N/N75/ultimas/38GarridoM75.pdf

Goleman, D. (2009). La inteligencia emocional en la empresa. Buenos Aires: El Cid.

Grunig, J. y Hunt, T. (2000). Dirección de Relaciones Públicas. Barcelona: Gestión 2000.

Niño, V.

_(2013). Semiótica y lingüística: fundamentos. Bogotá: Ecoe Ediciones.

_(2002). Semiótica y lingüística: aplicadas al español. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Nothstine, W. (1992). Cómo influir en los demás. México D. F.: Iberoamérica.

Otero, E. (1997). Teorías de la Comunicación. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Pereira, J. y Flores, F. (2010). Relaciones Públicas. Fundamentos, praxis y comunicación corporativa en el Tercer Milenio. Lima: San Marcos.

Rosenberg, M. (2006). Comunicación no violenta: un lenguaje de vida. Buenos Aires: Gran Aldea de Editores.

Simon, R. (2009). Relaciones Públicas. Teoría y práctica. México D. F.: Limusa.

Solórzano, E.

_(2013). “Relaciones Públicas: Aportes científicos de la Escuela Latinoamericana. Memoria Científica: VII Congreso Internacional ‘Relaciones Públicas Latinoamericanas: escenarios cambiantes, nuevos desafíos’”. Revista Científica de la Asociación Latinoamericana de Carreras Universitarias de Relaciones Públicas, núm. 7, pp. 79-90.

_(2000). “Relación humana, legitimidad y acción comunicacional. Propuestas teóricas y metodológicas de las Relaciones Públicas”. Revista Científica de la Asociación Latinoamericana de Carreras Universitarias de Relaciones Públicas, núm. 1, pp. 5-11.

Solórzano, E. y Pirotte, A. (2006). Diccionario de uso para Relaciones Públicas. Lima: USMP.

Xifra, J.

_(2010). Relaciones públicas, empresa y sociedad: una aproximación ética. Barcelona: Editorial UOC.

_(2009). Comunicación proactiva: la gestión de conflictos potenciales en las organizaciones. Barcelona: Gedisa.

Published

2015-10-26

How to Cite

Elías Villanueva, E. (2015). Relationship between internal communications and Management of Public Controversy. Correspondences & Analysis, 5, 75-93. https://doi.org/10.24265/cian.2015.n5.04

Share

Similar Articles

1-10 of 223

You may also start an advanced similarity search for this article.