Pedagogy and Manipulation in Opinion Columns. An experience from the Critical Epistemic Analysis of Colombian Press Discourse
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2014.n4.14Keywords:
Pedagogy, Politics, Manipulation, Opinion ColumnsAbstract
This paper presents an Epistemic Critical Discourse Analysis matrix applied to the column “Opinion state and clientelism” by Alicia Eugenia Silva, published in newspaper El Tiempo on January 30th 2010 during prelectoral period of campaign to Congress in Colombia. This analisis identifies pedagogical components and didactic strategies in the discourse. Besides, it point out manipulation textual elements that induced to reader for take part for writer’s interests or informative company. Thus, this ignited a complex process between author and reader based on language, ideology, communication of beliefs, and social interaction.
Metrics
Downloads
References
Bernstein, B. (2001). La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata.
Bosio, I. (2011). “La divulgación de Análisis Sensorial de Vinos en soporte web. El discurso de una práctica didáctica”. Saarbrücken: Editorial Académica Española.
Capellino, L. (2009). “El contrato de lectura: un modelo de análisis de medios de comunicación gráficos”. Extraída el 12/XI/2009 desde http://linguisticasemiotica.suite101.net/article.cfm/el_contrato_de_lectura
Ciapuscio, G. y Kuguel, I. (2002). “Hacia una tipología del discurso especializado: aspectos teóricos y aplicados”, pp. 37-83. En García J. y Fuentes, M. (eds.). Entre la terminología, el texto y la traducción. Extraída el 23/III/2010 desde http://www.caicyt.gov.ar/coteca/integrantes-2/textos-de-los-integrantes/hacia-una-1.pdf/view
Lakoff, G. y Johnson, M. (1980). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.
Lawson, A. (1994). “Uso de los ciclos de aprendizaje para la enseñanza de destrezas de razonamiento científico y de sistemas conceptuales”. Enseñanza de ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas. Vol. 12, núm. 2, pp. 165-187.
Leal Ladrón de Guevara, A. (2009). “Introducción al discurso pedagógico”. Horizontes Educacionales. Vol. 14, núm. 1, pp. 51-63. Extraída el 30/VI/2014 desde http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?i-Cve=97912444004
Lozano, J. (2007). Teoría e Investigación de la Comunicación de masas. México D. F.: Pearson Educación.
Meyer, M. (2003). “Entre la teoría, el método y la política: la ubicación de los enfoques relacionados con el ACD”, pp. 35-59. En Wodak, R. y Meyer, M. (comps.). Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa.
Silva, A. (2010, enero 30). “Estado de Opinión y clientelismo”. Extraída el 30/VI/2014 desde http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-3816396
Toulmin, S. (1958). The uses of argument. Cambridge: Cambridge University Press.
Van Dijk, T.
_(2010). “Discurso, conocimiento, poder y política”. Revista de Investigación Lingüística, núm. 13, pp. 167-215.
_(2008). El discurso como estructura y proceso: introducción multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa.
_(2006). “Discurso y manipulación: discusión teórica y algunas aplicaciones”. Revista Signos. Vol. 39, núm. 60, pp. 49-74.
_(2004). “Discurso y dominación”. Conferencia de en la Universidad Nacional de Colombia. Sede Bogotá. Facultad de Ciencia Humanas. Grandes Conferencias en la Facultad de Ciencias Humanas.
_(2002a). “Tipos de conocimiento en el procesamiento del discurso”, pp. 41-66. En Parodi, G. (ed.). Lingüística e interdisciplinaridad: Desafíos del nuevo milenio. Valparaíso: Universidad Católica de Valparaíso.
_(2002b). “Conocimiento, elaboración del discurso y educación”. Revista Escribanía, núm. 8, pp. 5-22.
_(1996). “Opiniones e ideologías en la prensa: una teoría sociocognitiva de la representación”. Voces y culturas, núm. 10, pp. 9-50. Extraída el 24/X/2009 desde http://www.discursos.org/oldarticles/Opiniones%-20e%20ideolog%-EDas%20en%20la%20prensa.pdf
Vásquez, M. y Peña, J. (2013). “Manipulación, pedagogía y cultura política en la prensa colombiana”. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, núm. 38. Extraída el 30/VI/2014 desde http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/412/835
Downloads
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.