Governmental communication and socio-environmental conflict management

Authors

  • Sandro Macassi Lavander Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2012.n2.12

Keywords:

Environmental Conflicts, Governmental Communication, Government Conflict Management, Early Warning System (EWS), Conflict Prevention

Abstract

This article explores the State and its units of conflict management’s capacitiesand limitations to transform social environmental conflicts. The analysis  focuses on the type of intervention that Peruvian governments had been using in the media arena in response to the escalation of public conflicts. Furthermore, the article also focuses on how the government can use the information to play a role in the transformation and prevention of conflicts. Lastly, the discussion considers how the government handles its communication engagement and strategy with the citizens through conflict management -from a governance and public value perspective.

The article concludes that the communication dimension is part of any government conflict management approach; therefore, it should be embedded within a national system for conflict management that puts the priority in the prevention and transformation of conflicts, rather than on the administration of crisis.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sandro Macassi Lavander, Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP)

    Social psychologist with Master's degree in social communication at the Pontifical Catholic University of Peru, specializing in communication and conflict prevention by the Institute for conflict Analysis and resolution of the George Mason University and the Faculty of International Communication of the Complutense University of Madrid. Deputy Director of the Institute of Public Opinion of the PUCP where he has taught. He is the author of books and articles on youth cultures, yellow press, communication for development and conflict prevention.

References

Adam, G. y Thamotheram, R. (1996). The media´s role in conflict. Report reviewing international experience in the use of mass media for promoting conflict prevention, peace and reconciliation. Ginebra: Media Action International.

Arellano, J. (2008). “Resurgimiento minero en Perú. ¿Una versión moderna de una vieja maldición?”. Colombia Internacional, núm. 67, pp. 60-83.

Aste, J.; De Echave, J. y Glave, M. (2004). Procesos de concertación en zonas mineras. Lima: GRADE - COOPERACCION - ECO.

Bebbington, A. (2009). “Industrias extractivas actores sociales y conflictos”, pp. 131-156. En Schuldt, J. y otros. Extractivismo, política y sociedad. Lima: CAAP - CLAES.

Caballero, V. (2009). El rayo que no cesa. Conflicto y conflictividad social 2009. Lima: Asociación de Servicios Educativos Rurales.

Cabrera, M. (2003). La comunicación y la administración de conflictos. Implicaciones para el sector minero. Lima: Asociación Civil Labor y Cooperación.

Castells, M. (2009). Comunicación y Poder. Madrid: Alianza.

De Echave, J. y otros (2009). Minería y conflicto social. Lima: CBC - CIPCA - CIES - IEP.

Defensoría del Pueblo (2012). Violencia en los Conflictos Sociales. Serie de informes defensoriales N° 156. Lima: Defensoría del Pueblo.

Entman, R. (1993). “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm”. Journal of Communication, núm. 43, pp. 51-58.

Fisher, R. (2001). “Métodos de intervención de terceras partes”. Berghof Research Center for Constructive Conflict Management.

Gil, V. (2009). Aterrizaje minero. Cultura, conflictos, negociaciones y lecciones para el desarrollo desde la minería en Ancash. Lima: IEP.

Gudynas, E. (2009). “Diez tesis urgentes sobre el nuevo extractivismo. Contextos y demandas bajo el progresismo sudamericano actual”, pp. 131-156. En Schuldt, J. y otros. Extractivismo, política y sociedad. Lima: CAAP - CLAES.

Gouley, C. (2005). Conflictos mineros, interculturalidad y políticas públicas: el caso de Las Bambas, provincias de Cotabambas y Grau, departamento de Apurímac. Lima: CBC - CIES. Extraída el 4/X/2012 desde http://cies.org.pe/files/active/0/gouley.pdf

Howard, R. (2002). An operational framework for media and peacebuilding. Vancouver: IMPACTS

Huamaní, G. (2012). Análisis de conflictos sociales: Módulo 1. Programa de capacitación en gestión de conflictos sociales para gobiernos regionales y locales.

Lima: Pro-descentralización USAID/Perú - PCM.

Huamaní, G.; Macassi, S.; Alegría, J. y Rojas, T. (2012). Hacia una mejor gestión de los conflictos socioambientales en el Perú. Lima: CIES.

INGEMENT (2012). “Instituto Geológico Minero metalúrgico”. Extraída el 4/X/2012 desde http://www.ingemmet.gob.pe/

Lederach, J.

_(1998). Construyendo la paz. Reconciliación sostenible en sociedades divididas. Bilbao: Bakeaz y Gernika Gogoratuz.

_(1991). “Enfrentando la crisis Oka: Desde la perspectiva de la resolución de conflictos”. Extraída el 29/VIII/2012 desde http://scar.gmu.edu/OKA%20-Crisis.pdf

Macassi, S.

_(2012). Prevención de conflictos en el espacio público: comunicación preventiva desde los periodistas y actores públicos. Lima: Calandria [en prensa].

_(2006). “De la comunicación ciudadana a la comunicación desde los conflictos. Los nuevos escenarios públicos de la comunicación”. Comunifé, revista de comunicación social. Lima: UNIFÉ.

_(2002). “Conflictos sociales y espacio público: Responsabilidad de los medios en la conformación y escalonamiento de los conflictos”. Contribuciones. Medios de Comunicaciones y Conflicto Social, núm. 2. Buenos Aires: Fundación Konrad Adenauer.

Mander, M. (1999). Framing Friction, Media and social conflict. Champaign: University of Illinois Press.

Mitchell, C.

_(2010). The Structure of International conflict. Palgrave Mcmillan.

_(2005). “Conflict, Social Change and Conflict resolution. An enquiry”. Berghof Research Center for Constructive Conflict Management.

Moore, M. (1998). Gestión estratégica y creación de valor en el sector público. Barcelona: Paidós.

Norris, P. (2010). Public Sentinel: News Media & Governance Reform. Washington D.C.: The International Bank for Reconstruction and Development - The World Bank.

Papadomichelaki, X. y Mentzas, G. (2009). “A Multiple-Item Scale for Assessing E-Government Service Quality”, pp. 163–175. En Wimmer, M. y otros (eds.). EGOV 2009. LNCS. Berlín: Springer

Pruitt, D. y Rubin, J. (1986). Social conflict. Escalation, stalemate, and settlement. Nueva York: McGraw Hill.

Strohm, S. (1999). “The Black Press and the Black Community: Los Angeles Sentinel´s coverage of the Watts Riots”, pp. 58-88. En Mander, M. Framing Friction, Media and Social Conflict. Champaign: University of Illinois Press.

Tanaka, M. (2010). “¿Por qué el Estado no responde adecuadamente a los conflictos sociales? Y ¿qué hacer al respecto? Informe final”. X Concurso de investigación ACDI - IDRC 2008. Lima: CIES - Mimeo.

Willer, H. (2010). “Local Public Spheres and Social Conflicts. A case study from Peru” [Tesis de maestría]. Universidad de Hamburgo.

Wolfsfeld, G. (2001). “The varying role of the News Media in peace processes: Theory and research”. Annual meeting of the American Political Science Association at San Francisco (California). The Hebrew University of Jerusalem.

Downloads

Published

2012-11-30

How to Cite

Macassi Lavander, S. (2012). Governmental communication and socio-environmental conflict management. Correspondences & Analysis, 2, 241-258. https://doi.org/10.24265/cian.2012.n2.12

Share

Similar Articles

111-120 of 220

You may also start an advanced similarity search for this article.