Transmedia Narrative as pedagogical support for disciplinary training of students in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2019.n10.04Keywords:
Educommunication, Transmedia, Pedagogical didactics, Educational technologyAbstract
The paper is the result of research, carried out within the environ- ment of higher education in the city of Bogotá, through the application and development of Transmedia strategies, as a tool for construction, response and appropriation of knowledge within the academic environment. There- fore, the processes developed throughout the research are presented and demonstrates how transmedia can be a useful tool in the pedagogical work of teachers. This study is supported by a theoretical analysis that from the field of educommunication, shows the close relationship that exists between the media, pedagogy and communication and how they relate to ICTs and technological advances.
Metrics
Downloads
References
Alpízar, J. (2002) Educación y aprendizaje. Volumen 2. Costa Rica: Impresora Obando.
Arias, F (2007) Educación en la globalización: un cambio en la perspectiva. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales,Niñez y JuventudISSN: 1692-715X [en línea] Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/773/77350103.pdf
Calvelo, M. (1995) Comunicación y Desarrollo Rural. En: Seminario Comunicación para el Desarrollo.
Castells, M. (1999) La era de la información. En: La sociedad red. Vol 1, Siglo XXI., México.
Castells, M. (1999) La era de la información. En: La sociedad red. Vol 1, Siglo XXI., México.
Covarrubias, P. & Piña, R. (2004) La interacción maestro-alumnos y su relación con el aprendizaje. En: Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. México. [en línea] Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27034103.
Díaz Téllez, Á. S. (2013). Aproximación a la noción de educomunicación, caso del diseño de la maestría en comunicación de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia. Pangea. [en línea] Recuperado de: http://revistaraic.files.wordpress.com/2013/10/04-01-13-dc3adaz-tc3a9llez-212-a-228.pdf
Hernández Sampieri, Roberto; et al. Metodología de la Investigación. 6ª. ed. McGraw-Hill. México, D.F., 2008.
Hinojo, M & Fernández, A (2012) El aprendizaje semipresencial o virtual: nueva metodología de aprendizaje en Educación Superior. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales,Niñez y JuventudISSN: 1692-715X. [en línea] Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/773/77323982008.pdf
López, S. (2014) Estrategia de enseñanza, hacia la narrativa digital Transmedia en el aula virtual. Buenos Aires: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Pérez Tornero, J. M. (2000). El desarrollo de la sociedad de la información: del paradigma de la cultura de masas al de la cultura multimedia. Comunicación y Educación en la sociedad de la información. Paidós Papeles de Comunicación, Barcelona.
Pérez Tornero, J. M. (2000). El desarrollo de la sociedad de la información: del paradigma de la cultura de masas al de la cultura multimedia. Comunicación y Educación en la sociedad de la información. Paidós Papeles de Comunicación, Barcelona.
Scolari, C. (2013) Narrativas transmedia. Cuando los medios cuentan. Barcelona: Sello Editorial Deusto.
Strauss, A y Corbin, J. (1994) Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada [en línea] Recuperado de https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf
Valdés Cuervo, Á.A., Angulo Armenta, J., Urías Martínez, M.L., García López, R.I. y Mortis Lozoya, S.V. (2011). Necesidades de capacitación de docentes de educación básica en el uso de las TIC. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39, 211-223.
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.