Television views and readings from stall holders about Rafael Correa’s presidential speech

Authors

  • Byron Andino Veloz Universidad Nacional de La Plata (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2019.n10.08

Keywords:

Politics, Ecuador, Populism, Reception studies, Senses

Abstract

This text presents the reception study’s results on the senses produced in vendors, which are located in La Ofelia Public Market, at Northern Quito, over the presidencial speech of the Ecuadorian president, Rafael Correa. This investigation analyzed the dominant/hegemonic, negotiated and oppositional positions of vendors over the presidential speech. In addition, it investigated how the sense was produced in vendors as an interpretative community. This process is involved in building political identities. This text also reflects the social mediations on vendors of that fair, as a subaltern group, wich is an interpretive community. With interviews and a viewing of Correa speech was obtained the readings on the presidential speech

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Byron Andino Veloz, Universidad Nacional de La Plata (Argentina)

    Degree in Journalism, Master in Communication from the Andean University Simón Bolívar (Ecuador), where he works as an associate researcher 2018-2019. PhD candidate in Communication from the National University of La Plata (Argentina). Experience in news and radio magazines. Copy-editor of the Televistazo news (Ecuavisa).

References

Cerbino, M., Maluf, M., & Ramos, I. (2016). Los Enlaces Ciudadanos del presidente Rafael Correa. Entre la exaltación del pueblo y el combate a los medios. Quito, Ecuador: Flacso.

Correa Delgado, R. (1 de mayo de 2015). Discurso en la concentración por el 1 de Mayo. Quito, Ecuador.

De la Torre, C. (2012). Rafael Correa, un populista del siglo XXI. En M. Mantilla, & S. Mejía, Quito: Planeta del Ecuador.

De la Torre, C. (2015). De Velasco a Correa. Insurrecciones, populismos y elecciones en Ecuador 1944-2013. Quito: Corporación Editora Nacional.

Delsol, C. (2016). Populismos. Una defensa de lo indefendible. Colombia: Editorial Planeta.

Dussel, E. (2006). 20 tesis de política. México: Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe.

Guerrero, M. (2012). Gran reportaje de la feria libre de la Ofelia como muestra de apropiación del espacio urbano. (Tesis de Licenciatura). Facultad de Comunicación Social, Universidad Central del Ecuador.

Hall, S. (2004). Codificación y descodificación en el discurso televisivo. Cuadernos de Información y Comunicación, pp. 210-236.

Hawkins, K. (2008). La organización populista. En De la Torre, C. y Peruzzotti, E. El regreso del pueblo. Populismo y nuevas democracias en América Latina (pp. 125-160). Quito, Ecuador: Ministerio de Cultura.

Hernández, R.; Fernández , C. y Baptista , P. (2006). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill editores.

Laclau, E. (2005). La Razón populista. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Laclau, E. y Mouffe, C. (1987). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Madrid: Siglo XXI.

Lozano Rendón, J. C. (1996). Teoría e investigación de la comunicación de masas. México D.F.: Alhambra Mexicana.

Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. México: Gustavo Gilli.

Morley, D. (1996). Televisión, audiencias y estudios culturales. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Onofa, L. (2012). Huellas del discurso de Correa en los mercados de Quito. El caso de la Constituyente de 2008. Quito, Ecuador: Corporación Editora Nacional.

Orozco, G. (2001). Audiencias, televisión y educación: una deconstrucción pedagógica de la «televidencia» y sus mediaciones. España: Revista Ibero Americana de educación.

Orozco, G. (2006). Los estudios de recepción: de un modo de investigar, a una moda, y de ahí a muchos modos. En F. Saintout, & N. Ferrante, ¿Y la recepción? Balance crítico de estudios sobre el público. Argentina.

Orozco, G. (2014). Televidencias. Comunicación, educación y ciudadanía. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.

Roberts, K. (2008). El resurgimiento del populismo latinoamericano. En De la Torre, C. y Peruzzotti, E. El retorno del pueblo. Populismo y nuevas democracias en América Latina. Quito: Ministerio de Cultura.

Sfez, L. (2007). La comunicación. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Varela, M. (1999). Las audiencias en los textos. Comunidades interpretativas, forma y cambio. En Grimson, A. y Varela, M. Audiencias, cultura y poder. Estudios sobre televisión (pp. 137-157). Buenos Aires: Eudeba.

Vega Montiel, A. (2004). La decisión de voto de las amas de casa mexicanas y las noticias electorales televisadas. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Verón, E. (1987). La palabra adversativa. Observaciones sobre la enunciación política. En E. Verón, El discurso político: Lenguajes y acontecimientos (págs. 11-26). Buenos Aires, Argentina: Hachette.

Published

2019-11-25

How to Cite

Andino Veloz, B. (2019). Television views and readings from stall holders about Rafael Correa’s presidential speech. Correspondences & Analysis, 10. https://doi.org/10.24265/cian.2019.n10.08

Share

Similar Articles

61-70 of 100

You may also start an advanced similarity search for this article.