Political communication: a multidisciplinary study from social sciences

Authors

  • Néstor Julián Restrepo-Echavarría Universidad EAFIT (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2019.n10.09

Keywords:

Political communication, Democracy, Media, Electoral campaigns

Abstract

The aim of this paper is to describe the study of Political Com- munication historiographically, showing its theoretical evolution. Political communication involves thinking of a discipline that has several theoretical approaches and schools of thought that, from the social sciences, politics, communication and sociology, have contributed to the construction of po- litical communication as a new academic discipline. Therefore, this paper seeks to contribute to the current discussions on the origin, definitions and approaches to analysis on political communication, which for many is con- sidered an illegitimate and trivial discipline, but which at the moment is in the center of the study of modern democracies from the remarkable crisis of political representation and political disaffection, the lack of political ideolo- gies and high personalization and especially the new forms of communicative interaction between citizens and governments.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Néstor Julián Restrepo-Echavarría, Universidad EAFIT (Colombia)

    Doctor in Politics, Communication and Culture from the Complutense University of Madrid and Master in Studies Latin Americans (Political mention) at the University of Salamanca (Spain). Political scientist of the National University of Colombia, social communicator of the Catholic University Luis Amigó (Colombia) and coordinator of the Master in Political Communication at EAFIT University (Colombia).

References

Abal, J. (2004). Los partidos políticos. ¿Un mal necesario? Buenos Aires: Capital Intelectual.

Arendt, H. (1969). Philosophy and Politics. What is Political Philosophy? Washington, DC: Library of Congress.

Aristóteles (2004). Retórica. Madrid: Alianza Editorial.

Berrocal, S. (1993). Comunicación política y televisión. Definición de un marco teórico en la investigación electoral en televisión. Las elecciones legislativas 1993 (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.

Blake, R. & Haroldsen, E. (1975). Taxonomía de conceptos de comunicación. México, DF: Nuevomar.

Blumer, J. (1999). Tendencias de la comunicación política en las campañas electorales británicas. En A. Muñoz-Alonso & J. Rospir (Eds.), Democracia mediática y campañas electorales. Barcelona: Ariel.

Bouza, F. (2004). El área de impacto de la comunicación política: La ciudada- nía ante el discurso público. International Review of Sociology, 14(2), 245-259.

Caballero, M., De Echano, J., Martínez, E., Montarelo, P. & Navlet, I. (Cols.) (2001). Historia de la filosofía Noesis: los sofistas y Aristóteles. Ma- drid: Vicens Vives.

Campbell, A., Converse, P., Miller, W. & Stokes, D. (1960). The American Voter. Chicago: University of Chicago.

Canel, M. (2006). Comunicación política, una guía para su estudio y práctica. Madrid: Tecnos.

Chaffee, S. (1981). Mass media in political campaigns: An expending role. En R. Rice & W. Paisley (Eds.), Public Communication Campaigns (pp. 181-198). Beverly Hills: Sage.

Cicerón (2014). Brevario de campaña electoral. Barcelona: Acantilado. Cotarelo, R. (2010). La política en la era de Internet. Valencia: Tirant lo Blanch. Cotteret, J. (1997). La comunicación política. Gobernantes y gobernados. Buenos Aires: El Ateneo.

Dahdah, S. (2004). Mirando al mundo desde las ventanas de un edificio: la comunicación política y sus propuestas teóricas. Politeia, 32/33, 3-40.

Debray, R. (1995). El Estado seductor: las revoluciones mediológicas del poder. Buenos Aires: Manantial.

Fernández, A. (1996). La renovada centralidad del concepto de poder en la ciencia política de los años noventa. En S. Gaveglio (Ed.), Desarro- llos de la teoría política contemporánea. Rosario: Homo Sapiens.

Ferry, J. & Wolton, D. (1992). El nuevo espacio público. Barcelona: Gedisa. Figueroa, R. (2013). Introducción a las teorías de la comunicación. México, DF: Pearson.

García, V., D’Adamo, O. & Slavisky, G. (2011). Propaganda gubernamental. Tácticas e iconografías del poder. Buenos Aires: La Crujía.

Gerstlé, J. (2005). La comunicación política. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Habermas, J. (1981). Historia y critica de la opinión pública. Barcelona: Gustavo Gili.

Katz, E., Blumler, J. & Gurevith, M. (1974). Uses of Mass Communication by Individual. En M. de Moragas (Ed.), Sociología de la comunica- ción. Volumen II: Estructura, funciones y efectos (127- 172). Barcelona: Gustavo Gili.

Kotler, P. (1999). Political Marketing Generating Effective Candidates, Cam- paigns, and Causes. En B. Newman (Ed.), Handbook of Political Marketing (pp. 3-18). California: Sage Publications.

Lasswell, H. (1938). Propaganda Technique in the World War. Nueva York: Peter Smith.

Lazarsfeld, P., Berelson, B. & Gaudet, H. (1944). The People Choice: How the Voter Makes Up His Mind in a Presidential Campaign. Nueva York: Universidad de Columbia.

Lazarsfeld, P., Berelson, B. & McPhee, W. (1954). Voting. A study of opin- ion formation in a presidential campaign. Chicago: The University of Chicago Press.

Lippmann, W. (2003). La opinión pública. Madrid: Cuadernos de Langre.

Mancini, P. (1995). Americanización y modernización. Breve historia de la campaña electoral. En A. Muñoz-Alonso & J. Rospir (Eds.), Comuni- cación política (pp. 141-168). Madrid: Editorial Universitas.

Martín, L. (2002). Marketing político: arte y ciencia de la persuasión en democracia. Barcelona: Paidós.

Martín-Barbero, J. (2005). Los oficios del comunicador. Revista Co-herencia, 2(2), 115-143. Recuperado de http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/coherencia/article/view/621

Mazzoleni, G. (2010). La comunicación política. Madrid: Alianza Editorial.

McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187.

Monzón, C. (1996). Opinión pública, comunicación y política. La formación del espacio público. Madrid: Tecnos.

Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Opinión pública: nues- tra piel social. Barcelona: Paidós.

Pasquino, G. (1990). Liderazgo político y comunicación política. Psicología Política, 1, 65-85. Recuperado de https://www.uv.es/garzon/psicologia%20politica/N1-3.pdf

Rocha, F. (2007). La profesionalización de las campañas electorales en Bra- sil (tesis doctoral). Universidad de Salamanca, España. Recuperado de https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/18601/DDPG_Profesio-nalizacion%20de%20las%20campanas%20electorales.pdf;jsessionid=34-C9D995F0D164C2CAFF1A721-D1C5BFF?sequence=1

Restrepo-Echavarría, N. (2018). La profesionalización de las campañas electorales en Colombia: elecciones presidenciales 1994-2014 (tesis doc- toral). Universidad Complutense de Madrid, España. Recuperado de http://eprints.ucm.es/47843/1/T39975.pdf

Reyes, M., O’Quínn, J. Morales, J. & Rodríguez, E. (2011). Reflexiones sobre la Comunicación Política. Espacios públicos, 14(30), 85-101. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/676/67618934007.pdf

Rodríguez, R. (2004). Teoría de la agenda-setting: aplicación a la ense- ñanza universitaria. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/2297/1/Agenda_Setting.pdf

Sartori, G. (1998). Homo Videns. La sociedad teledirigida. Madrid: Taurus. Sartori, G. (2005). Videopolítica. Medios, información y democracia de sondeo. México, DF: Fondo de Cultura Económica.

Swanson, D. & Mancini, P. (Eds.) (1996). Politics, Media and Modern Democracy. An International Study of Innovations in Electoral Cam- paigning and their Consequences. Connecticut: Praeger.

Vallejo, L. (2009). Reflexiones sobre el campo de la comunicación. Bogotá: Manuskripta.

Wolton, D. (2012). La comunicación política. Construcción de un modelo. En AA. VV., Comunicación política (pp. 27-48). Buenos Aires: La Crujía.

Published

2019-11-25

How to Cite

Restrepo-Echavarría, N. J. (2019). Political communication: a multidisciplinary study from social sciences. Correspondences & Analysis, 10. https://doi.org/10.24265/cian.2019.n10.09

Share

Similar Articles

41-50 of 218

You may also start an advanced similarity search for this article.