Challenges and opportunities of the radio industry. Public radio case of Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2024.n19.01Keywords:
Radio, information media, communication management, information technology, Mass media., broadcasting, broadcasting industry, communication industryAbstract
Radios face significant challenges in the face of digital transformation. The purpose of this study, based on the current state of the radio industry, is to analyze the opportunities and challenges that digitalization presents for traditional radio stations and public radio in Ecuador. It uses a qualitative methodology, where it explores various indicators and trends in the contemporary radio ecosystem. The results show that, although the funding and prominence of public radio has decreased over time, the digital transformation opens doors to connect with younger audiences and to diversify the content offered. In addition, the potential of new digital formats and platforms is highlighted. The conclusions highlight the imperative need for radio stations to reconfigure and adapt to this constantly changing landscape, if they want to ensure their relevance and sustainability in the near future.
Metrics
Downloads
References
Agencia de regulación y control de las telecomunicaciones (2020). Concesiones Radiodifusión. Sonora AM y FM Abr 2020. http://www.arcotel.gob.ec/radiodifusion-sonora-y-television-abierta2/
Albarran, A. B. (2011). The media and the communication industries: a 21st. century perspective. ComHumanitas: revista científica de comunicación, 1(1), 59-68. https://doi.org/10.31207/rch.v1i1.29
Alexa. (2020). Publicafm.ec. https://www.alexa.com/siteinfo/publicafm.ec
Alvarado, P. (2020, 20 de mayo). Tres medios de comunicación quedarían luego de la eliminación de la empresa de Medios Públicos. El Comercio [Actualidad, Negocios]. https://www.elcomercio.com/actualidad/medios-publicos-ecuador-eliminacion-emco.html
Arroyo, J. I. y Monge, J. F. (2016). El papel del Estado frente el espectro radioeléctrico como bien demanial. Revista de Derecho Comunicacional y las Nuevas Tecnologías, (16). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7497925
Betancourt, G. (2019). La radio en las pantallas. En A. Grijalva y H. Yaguana (Coord.), La brújula sonora (pp. 89-123). Editorial Universitaria Abya-Yala.
Cebrián, M. (2009). Expansión de la ciberradio. Enlace, 6(1), 11-23. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1690-75152009000100002&script=sci_arttext
Consejo de Comunicación. (2019). Resultados de medios-Información laboral 2019 (Informe de gestión). https://www.consejodecomunicacion.gob.ec/wpcontent/uploads/informegestionInforme%20de%20gestion%202019.pdf
Chacón, J. I. A. y Monge, J. F. (2016). El papel del Estado frente el espectro radioeléctrico como bien demanial. Revista de Derecho Comunicacional y las nuevas tecnologías, 16, 1-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7497925
Checa-Godoy, A. (2013). El renacimiento de la radio internacional: Multinacionales, emisoras religiosas, radio exterior e Internet. Correspondencias & Análisis, 3, 277-293. https://doi.org/10.24265/cian.2013.n3.12
Del Alcazar, J. P. (2020). Estado Digital Ecuador 2020 - Estadísticas Digitales Actualizadas. Mentinno. https://blog.formaciongerencial.com/estado-digital-ecuador-2020/
Delgado, W. (2019). Hábitos de uso y consumo de radio de los jóvenes ecuatorianos. En A. Grijalva y H. Yaguana (Coord.), La Burbuja Sonora (pp. 69-87). Editorial Universitaria Abya-Yala.
Disney Entertainment. (2019). ¡Bienvenidos a Radio Disney Latinoamérica! Radio Disney Latinoamérica. http://radiodisney.disneylatino.com
Edison Research and Triton Digital. (2020). The infinite Dial 2020. https://www.edisonresearch.com/the-infinite-dial-2020/
EkoNegocios. (2019). Ranking Empresarial del Ecuador. https://ekosnegocios.com/ranking- empresarial/2019
El Telégrafo. (2018, febrero 27). Los Medios Públicos rindieron cuentas a la ciudadanía. El Telégrafo. https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/medios/1/los-medios-publicos-rindieroncuentas-a-la-ciudadania
Fernández-Sande, M. y Peinado-Miguel, F. (2012). La empresa radiofónica actual. En Sintonizando el futuro: Radio y producción sonora del XXI (pp. 29-60). Instituto RTVE.
Gehrke, M., Lizarazo, N., Noboa, P., Olmos, D. y Pieper, O. (2016). Panorama de los medios en Ecuador. Deutsche Welle. https://m.dw.com/downloads/30336831/panorama-de-los-medios-en-ecuador-pdf
Gomezjurado, J., Núñez, J., Cordero, J. y Uyaguari, F. (2014). Historia de las telecomunicaciones en el Ecuador. Corporación Nacional de Telecomunicaciones CNT EP.
González, M. (2010). La ciberradio. Nueva alternativa de futuro para la radio. Revista de Estudios de Juventud, 88, 51-62. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3254518
González, M. J. y Betancourt, G. (2014). Las emisoras de radio de Ecuador debutan en la gestión de redes sociales. Congreso Internacional Latina de Comunicación Social.
Grijalva, A. (2019). Procedimientos regulatorios de radiodifusión en Ecuador. En A. Grijalva y H. Yaguana (Coord.), La Burbuja Sonora (pp. 17-49). Editorial Universitaria Abya-Yala.
GroupM. (2019). This year Next year (worldwide media forecasts). https://bit.ly/3iauRr9
Grupo Alemán compra el 50% de Radiópolis a Televisa por 68 millones de euros (2019, 18 de julio). El País. https://elpais.com/economia/2019/07/18/actualidad/1563474853_063013.html
Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. NYU Press.
Kaplan, A. M. y Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business horizons, 53(1), 59-68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Kaushik, A. (2010). Web analytics 2.0: The art of online accountability and science of customer centricity. Sybex.
Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P. y Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), 241-251. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2011.01.005
La venta de la estación 93.9 FM de Los Ángeles mitigó los pasivos financieros de Radio Centro en México (2019, 3 de noviembre). América Economía. https://www.americaeconomia.com/negocios-industrias/la-venta-de-la-estacion-939-fm-de-los-angeles-mitigo-los-pasivos-financieros-de
Londoño-Proaño, C. (2022). Estilos de liderazgo en los medios públicos ecuatorianos. Revista de Comunicación, 21(1), 251-272. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A13
Lovett, J. (2011). Social media metrics secrets: Do what you never thought possible with social media metrics. Wiley.
Lucas, N. (2019, 9 de agosto). Grupo Siete se queda con la XEEST 1440 AM de Grupo Radio Centro. dpl news. https://www.eleconomista.com.mx/empresas/Grupo-Siete-se-queda-con-la-XEEST-1440-AM-de-Grupo-Radio-Centro-20190808-0069.html
Martínez-Costa, M. del P., y Prata, N. (2017). La radio en busca de su audiencia: Hacia una escucha diversificada y multiplataforma. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 40(3), 109-128. https://doi.org/10.1590/1809-5844201737
Medios Públicos EP. (2014). Rendición de cuentas 2014. Medios Públicos EP. https://www.eltelegrafo.com.ec/rendicion-cuentas/adjuntos/2014/rendicion_cuentas_2014_final_25marzo.pdf
Medios Públicos EP. (2015). Rendición de cuentas 2015. https://www.eltelegrafo.com.ec/rendicion-cuentas/adjuntos/2015/PPT-Final_Rendicion-de-Cuentas-2015.pdf
Medios Públicos EP. (2016). Rendición de cuentas 2016. Quito. https://www.eltelegrafo.com.ec/rendicion-cuentas/adjuntos/2016/Rendicion-de-cuentas-MPEP-2016.pdf
Medios Públicos EP. (2017). Rendición de cuentas 2017. Quito. https://www.eltelegrafo.com.ec/rendicion-cuentas/adjuntos/2017/PRESENTACION-RENDICION-CUENTAS-FINAL.pdf
Mier, C. (2015). Creación y desarrollo de EcuadorTV [Tesis doctoral, Universidad de Santiago de Compostela]. https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/14598
Montiel, M. A. (2000). Los cibermedios como nuevas estructuras de comunicación social. Opción, 16(33), 34-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2475161
Moreno-Gudiño, B. P. (2023). Innovación y convergencia: el uso de herramientas multidimensionales en la radio online de Ecuador. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 1263-1275. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6272
Napoli, P. M. (2011). Audience evolution: New technologies and the transformation of media audiences. Columbia University Press.
Parlatore, B., Delménico, M., Beneitez, M. E., Clavellino, C., Di Marzio, M. y Gratti, A. L. (2020). El podcast y el desafío de repensar lo radiofónico. Question/Cuestión, 2(66). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/6335
Pavlik, J. V. (2008). Media in the digital age. Columbia University Press.
Petit-Torres, E. (2003). El cambio tecnológico en el modelo de producción radial. Opción, 19(40), 118-140. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/6271
PricewaterhouseCoopers. (2016). Entertainment and Media Outlook 2017-202. https://www.pwc.com/gx/en/entertainment-media/pdf/outlook-2017-curtain-up.pdf
PricewaterhouseCoopers (2019). Entertainment and Media Outlook 2019-2023 España. https://cutt.ly/6yKWoL3
Rheingold, H. (2008). Smart mobs: The next social revolution. Basic Books.
Rivadeneyra, D. (2020, julio 24). Medios Públicos terminará los contratos de 500 funcionarios. GK. https://gk.city/2020/07/24/despidos-medios-publicos/
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (Senplades) (Ed.). (2013). Empresas públicas y planificación: Su rol en la transformación social y productiva (1a ed.). Senplades.
Statista. (2019). Industria de la radio: Consumo semanal por país 2016. https://es.statista.com/estadisticas/634422/consumo-semanal-de-radio-en-paises-seleccionados-del-mundo/
Tapscott, D. y Williams, A. D. (2006). Wikinomics: How mass collaboration changes everything. Portfolio.
Tassi, G. (2016). Informe radio pública 2009-2016 (Informe de gestión). Medios Públicos EP.
Un magnate de Estados Unidos controla 10 medios nacionales. (2015, 22 de febrero). El Universo. https://www.eluniverso.com/noticias/2015/02/22/nota/4574356/magnate-eeuu-controla-10-medios-nacionales/
Westlund, O. (2013). Mobile news: A review and model of journalism in an age of mobile media. Digital Journalism, 1(1), 6-26. https://doi.org/10.1080/21670811.2012.740273
Yaguana, H. y Delgado, W. (2014). 85 años de radiodifusión en Ecuador (1a ed.). CIESPAL.
Zenith. (2015). Executive summary: Advertising Expenditure Forecasts December 2015. https://www.ideeideas.it/pressZenithOptimedia%20%20-Adspend%20Forecasts%20%20December%202015%20%20Executive%20-summary.pdf
Zenith. (2016). Executive summary: Advertising Expenditure Forecasts December 2016. https://www.ideeideas.it/press/02%20%20-Adspend%20forecasts%20September%202016%20executive%20summary.pdf
Zenith. (2017). Advertising Expenditure Forecasts December 2017. https://www.achap.cl/wp-content/uploads/2018/01/Adspend-forecasts-December-2017-executive-summary.pdf
Zenith. (2018). Advertising Expenditure Forecasts December 2018. https://s3.amazonaws.com/media.mediapost.com/uploads/ZenithDecember2018AdForecast.pdf
Zenith. (2019). Zenith December 2019 Forecast. https://www.zenithmedia.com/wpcontent/uploads/2019/03/Adspend-forecasts-March-2019-executive-summary.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cristián Londoño Proaño
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.