Critical Discourse Analysis: Sensationalist Press in Close Cultural Contexts. Cases of Ajá (Perú) & La Cuarta (Chile)
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2011.n1.16Keywords:
Intercultural Journalism, Identity, Discourse, DifferenceAbstract
Social communication media are understood as relevant producers of images, prejudices and stereotypes that make up a vision and identity about speeches on difference.}
This article is part of a project on information science, and investigates how intercultural reality is carried out. In this case, this is applied to the local newspapers Ajá (Perú) and La Cuarta (Chile) which are highly read in both countries. At the same time, this study allows to observe how otherness and self image are perceived, and as a consequence, the development of intercultural journalism.
The goal of these intercultural studies in the area of Communication and Journalism is definitely to set bridges among cultures, and it creates the opportunity of identifying diversity which would lead us to a better intercultural understanding and respect.
Metrics
Downloads
References
Berger, P. L. y Luckmann, T. (1972). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Bhabha, H. (2002). El lugar en la cultura. Buenos Aires: Manantial.
Grimson, A. (2000). Interculturalidad y Comunicación. Buenos Aires: Norma.
Israel Garzón, E.
_(2004): “Comunicación intercultural y construcción periodística de la diferencia en la iniciativa de Comunicación”. Extraída el 10/IX/2011 desde http://www.comminit.com/la/node/149884
_(2002). “Comunicación intercultural para la formación de periodistas”. Sala de prensa, 4(2). Extraída el 10/IX/2011 desde http://www.saladeprensa.org/art378.htm
Rodrigo Alsina, M.
_(2001). “Medios de Comunicación e interculturalidad”. Cuadernos de información, 14, 105-110. Extraída el 10/IX/2011 desde http://www.dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_articulo?codigo=2938112&orden=0
_(1999): Comunicación intercultural. Barcelona: Anthropos.
_(1993). La construcción de la noticia. Barcelona: Paidós.
Rodríguez Díaz, R. (2004): Teoría de la Agenda-Setting, aplicación a la enseñanza universitaria. Madrid: Observatorio Europeo de Tendencias Sociales.
Rodríguez González, R. (2003). “La Comunicación intercultural como base para una comunicación efectiva en las relaciones comerciales”. Extraída el 10/IX/2011 desde http://www.psicologiacientifica.com/bv/psicologia-210-1-la-comunicacion-interculturalcomo-base-para-una-comunicacio.html#
Silva, V. y Browne, R. (2007). Antropofagias. Las indisciplinas de la comunicación. Madrid: Biblioteca Nueva.
Van Dijk, T.
_(2003). La multidisciplinariedad del análisis crítico del discurso: un alegato a favor de la diversidad.
Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa.
_(2001/2002). Discurso y Racismo [Traducción del inglés por Christian Berger]. Instituto Latinoamericano de doctrina y estudios sociales ILADES – Universidad Alberto Hurtado, 14(3), 191-205.
_(1999). “El análisis crítico del discurso”. Anthropos, 186, septiembre-octubre 1999, 23-36.
_(1994). “Discurso, poder y cognición social”. Cuadernos. 2(2).
_(1990). La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.