Andragogy and training of entrepreneurs at UNESR Bolívar
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2019.n9.10Keywords:
Education, University, Society, Venezuelan Crisis, EntrepreneurshipAbstract
Given the complex crisis experienced by Venezuela, which has provoked a systematic defection of university students, there is a need to structure a training plan for entrepreneurs, to create new businesses, where youth have a leading role, strengthening a culture of entrepreneurship compatible with Andragogical, participatory and flexible philosophy of Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (UNESR).
Metrics
Downloads
References
Abad, M. (2014). El emprendimiento, una herramienta para el combate contra la crisis y depresión económica. Recuperado de http://www.eumed.net/ce/2015/1/emprendimiento.html
Albarrán, J. (2019). La deserción estudiantil en la Universidad de Los Andes (Venezuela). Educación y Humanismo, 21(36), 60-92. doi: http://dx10.17081/eduhum.21.36.2806
Alcalá A. (2012) La praxis andragógica en los adultos de edad avanzada. Recuperado de http://postgrado.una.edu.ve/andragogia/paginas/ alcala2000.pdf
Ander Egg, E. (1977). Hacia una pedagogía autogestionaria. Buenos Aires: CID Editor.
Benavente, H. (2018) Oportunidades de emprendimiento en la Venezuela de hoy. Recuperado de https://www.analitica.com/emprendimiento/oportunidades-de-emprendimiento-en-la-venezuela-de-hoy/
Caraballo, R. (2012). La andragogía en la educación superior. Investigación y Postgrado, 22(2), 187-206. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872007000200008&lng=es&tlng=es.
Correa, Z., Delgado, C. & Conde, Y. (2011). Formación en emprendimiento en estudiantes de la carrera de administración de empresas en la Universidad Pública de Popayán. Revista Escuela de Administración de Negocios, 71, 40-51. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/206/20623157004.pdf
De Sousa, B. (2007). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. La Paz: CIDES-UMSA, ASDI, Plural editores. Recuperado de http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/universidad_siglo_xxi-.pdf
Del Valle, Y., Meriño, V. & Martinez, C. (2018). Emprendimiento sostenible: una opción para el crecimiento local. I+DRevista de Investigaciones, vol. 11(1), 116-128.
Delors, J. (1996) (Comp.). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Recuperado de http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF
Panorama (2017). La carta que el artista plástico Carlos Cruz-Diez envió a los venezolanos. Recuperado de https://www.panorama.com.ve/espectaculos/La-carta-que-el-artista-plastico-Carlos-Cruz-Diez-envio-a-los-venezolanos-20170428-0116.html
Doubront, M. (4 de diciembre de 2017). Educar para el emprendimiento no es una opción sino una necesidad. Recuperado de http://otrasvoceseneducacion.org/archivos/259077
Fergusson, A. & Lanz, R. (2011). La transformación universitaria y la relación universidad-Estado-mundo. Recuperado de http://w2.ucab.edu.ve/tl_files/Home-Images/noticias/alex%20fergusson,%20rigoberto%20lanz.pdf
Ferrer, Y., Urribarrí, D. & Vera, L. (2017). Factores que influyen en la deserción de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de La Universidad del Zulia (tesis de licenciatura). Universidad del Zulia, Maracaibo, Venezuela. Recuperado de https://www.aacademica.org/programa.cambio.socialcesaluz/19.pdf
Fowks, J. (19 de diciembre de 2018). Crece la tasa de desempleo juvenil en Latinoamérica. Recuperado de https://www.eltiempo.com/economia/sectores/informe-de-la-oit-sobre-desempleo-juvenil-en-latinoamerica-307200
González Velasco, J. (2012). Teoría educativa transcompleja (Vol. I). Editorial Académica Española. Recuperado de http://200.7.170.212/portal/images/documentos/teoria_educatica_transcompleja.pdf
Gutiérrez, F. (1974). Pedagogía de la comunicación. San José Costa Rica: Editorial Costa Rica.
Gutiérrez, J., Asprilla, E. & Gutiérrez, J. (2014). Emprendimiento e investigación en la escala de la formación profesional y la innovación empresarial en Colombia. Revista Escuela de Administración de Negocios, 76, 144-157. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ean/n76/n76a09.pdf
Herrera, Z. (2019). La gestión del conocimiento en las Universidades experimentales de Venezuela. Revista Scientific, 4(11), 380-395. Recuperado de http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/314
Maturana, H. (1992). El sentido de lo humano. Santiago de Chile: Ediciones Pedagógicas Chilenas.
Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago de Chile: Dolmen. Recuperado de http://turismotactico.org/proyecto_pologaraia/wp-content/uploads/2008/01/emociones.pdf
Morín, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Organización Internacional del Trabajo, OIT (2017). Empleo juvenil en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://www.ilo.org/americas/temas/empleo-juvenil/lang--es/index.htm
Ortega y Gasset, J. (2001). Misión de la Universidad. Con indicaciones y notas para los cursos y conferencias de Raúl J. A. Palma. Recuperado de http://www.esi2.us.es/~fabio/mision.pdf
Petit, E. (2007). Enterprising Innovative Management as a Catalyst for Economic Enterprise. Revista de Ciencias Sociales, 13(3), 495-506. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182007000300010&lng=es&tlng=en.
Raffino, M (2019). Concepto de emprendimiento. Recuperado de https://concepto.de/emprendimiento/
Rodríguez, A. (2014). Emprendimiento venezolano: mucho entusiasmo, pero falta formación. Recuperado de http://www.iesa.edu.ve/inicio/2014-marzo-31/1774=emprendimiento-venezolano-mucho-entusiasmo,-pero-falta-formacion
Universidad Arturo Michelena (2019). Existe alta tasa de emprendimiento temprano en Venezuela. Recuperado de http://www.uam.edu.ve/actualidad/547-existe-alta-tasa-de-emprendimiento-temprano-en-venezuela.html
Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, UNESR (2009). Construcción colectiva de las políticas académicas y de investigación en el marco de las transformaciones en la UNESR para el fortalecimiento de la educación liberadora. Caracas: Vicerrectorado Académico UNESR.
Valdez, J. (2010). Andragogía: una lectura prospectiva. Caracas: Fundación Editorial El Perro y la Rana. Recuperado de http://josejimenez.com.ve/pnfae-jaa/archivos/Andragogi%CC%81a%20una%20lectura%20-prospectiva%20-%20Julio%20Valdez.pdf
Vallmitjana, N. (2014). La actividad emprendedora de los graduados IQS (tesis doctoral). Universidad Ramón Llull, Barcelona, España.
Zamora-Boza, C. (2017). La importancia del emprendimiento en la economía: el caso de Ecuador. Revista Espacios, 39(7). Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a18v39n07/a18v39n07p15.pdf
Zemelman, H. (2006). El conocimiento como desafío posible. México, DF: Instituto Politécnico Nacional.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.