Andragogy and training of entrepreneurs at UNESR Bolívar

Authors

  • Marcel Doubront Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (Venezuela)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2019.n9.10

Keywords:

Education, University, Society, Venezuelan Crisis, Entrepreneurship

Abstract

Given the complex crisis experienced by Venezuela, which has provoked a systematic defection of university students, there is a need to structure a training plan for entrepreneurs, to create new businesses, where youth have a leading role, strengthening a culture of entrepreneurship compatible with Andragogical, participatory and flexible philosophy of Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (UNESR).

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcel Doubront, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (Venezuela)

    Licenciado en Educación Integral, con estudios de postgrado en Planificación Educativa y Gerencia Educacional por la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (Venezuela), donde ejerce la docencia. Actualmente es doctorando del Programa en Ciencias de la Educación en la Universidad Latinoamericana y del Caribe, ULAC (Venezuela).

References

Abad, M. (2014). El emprendimiento, una herramienta para el combate contra la crisis y depresión económica. Recuperado de http://www.eumed.net/ce/2015/1/emprendimiento.html

Albarrán, J. (2019). La deserción estudiantil en la Universidad de Los Andes (Venezuela). Educación y Humanismo, 21(36), 60-92. doi: http://dx10.17081/eduhum.21.36.2806

Alcalá A. (2012) La praxis andragógica en los adultos de edad avanzada. Recuperado de http://postgrado.una.edu.ve/andragogia/paginas/ alcala2000.pdf

Ander Egg, E. (1977). Hacia una pedagogía autogestionaria. Buenos Aires: CID Editor.

Benavente, H. (2018) Oportunidades de emprendimiento en la Venezuela de hoy. Recuperado de https://www.analitica.com/emprendimiento/oportunidades-de-emprendimiento-en-la-venezuela-de-hoy/

Caraballo, R. (2012). La andragogía en la educación superior. Investigación y Postgrado, 22(2), 187-206. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872007000200008&lng=es&tlng=es.

Correa, Z., Delgado, C. & Conde, Y. (2011). Formación en emprendimiento en estudiantes de la carrera de administración de empresas en la Universidad Pública de Popayán. Revista Escuela de Administración de Negocios, 71, 40-51. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/206/20623157004.pdf

De Sousa, B. (2007). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. La Paz: CIDES-UMSA, ASDI, Plural editores. Recuperado de http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/universidad_siglo_xxi-.pdf

Del Valle, Y., Meriño, V. & Martinez, C. (2018). Emprendimiento sostenible: una opción para el crecimiento local. I+DRevista de Investigaciones, vol. 11(1), 116-128.

Delors, J. (1996) (Comp.). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Recuperado de http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF

Panorama (2017). La carta que el artista plástico Carlos Cruz-Diez envió a los venezolanos. Recuperado de https://www.panorama.com.ve/espectaculos/La-carta-que-el-artista-plastico-Carlos-Cruz-Diez-envio-a-los-venezolanos-20170428-0116.html

Doubront, M. (4 de diciembre de 2017). Educar para el emprendimiento no es una opción sino una necesidad. Recuperado de http://otrasvoceseneducacion.org/archivos/259077

Fergusson, A. & Lanz, R. (2011). La transformación universitaria y la relación universidad-Estado-mundo. Recuperado de http://w2.ucab.edu.ve/tl_files/Home-Images/noticias/alex%20fergusson,%20rigoberto%20lanz.pdf

Ferrer, Y., Urribarrí, D. & Vera, L. (2017). Factores que influyen en la deserción de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de La Universidad del Zulia (tesis de licenciatura). Universidad del Zulia, Maracaibo, Venezuela. Recuperado de https://www.aacademica.org/programa.cambio.socialcesaluz/19.pdf

Fowks, J. (19 de diciembre de 2018). Crece la tasa de desempleo juvenil en Latinoamérica. Recuperado de https://www.eltiempo.com/economia/sectores/informe-de-la-oit-sobre-desempleo-juvenil-en-latinoamerica-307200

González Velasco, J. (2012). Teoría educativa transcompleja (Vol. I). Editorial Académica Española. Recuperado de http://200.7.170.212/portal/images/documentos/teoria_educatica_transcompleja.pdf

Gutiérrez, F. (1974). Pedagogía de la comunicación. San José Costa Rica: Editorial Costa Rica.

Gutiérrez, J., Asprilla, E. & Gutiérrez, J. (2014). Emprendimiento e investigación en la escala de la formación profesional y la innovación empresarial en Colombia. Revista Escuela de Administración de Negocios, 76, 144-157. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ean/n76/n76a09.pdf

Herrera, Z. (2019). La gestión del conocimiento en las Universidades experimentales de Venezuela. Revista Scientific, 4(11), 380-395. Recuperado de http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/314

Maturana, H. (1992). El sentido de lo humano. Santiago de Chile: Ediciones Pedagógicas Chilenas.

Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago de Chile: Dolmen. Recuperado de http://turismotactico.org/proyecto_pologaraia/wp-content/uploads/2008/01/emociones.pdf

Morín, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Organización Internacional del Trabajo, OIT (2017). Empleo juvenil en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://www.ilo.org/americas/temas/empleo-juvenil/lang--es/index.htm

Ortega y Gasset, J. (2001). Misión de la Universidad. Con indicaciones y notas para los cursos y conferencias de Raúl J. A. Palma. Recuperado de http://www.esi2.us.es/~fabio/mision.pdf

Petit, E. (2007). Enterprising Innovative Management as a Catalyst for Economic Enterprise. Revista de Ciencias Sociales, 13(3), 495-506. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182007000300010&lng=es&tlng=en.

Raffino, M (2019). Concepto de emprendimiento. Recuperado de https://concepto.de/emprendimiento/

Rodríguez, A. (2014). Emprendimiento venezolano: mucho entusiasmo, pero falta formación. Recuperado de http://www.iesa.edu.ve/inicio/2014-marzo-31/1774=emprendimiento-venezolano-mucho-entusiasmo,-pero-falta-formacion

Universidad Arturo Michelena (2019). Existe alta tasa de emprendimiento temprano en Venezuela. Recuperado de http://www.uam.edu.ve/actualidad/547-existe-alta-tasa-de-emprendimiento-temprano-en-venezuela.html

Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, UNESR (2009). Construcción colectiva de las políticas académicas y de investigación en el marco de las transformaciones en la UNESR para el fortalecimiento de la educación liberadora. Caracas: Vicerrectorado Académico UNESR.

Valdez, J. (2010). Andragogía: una lectura prospectiva. Caracas: Fundación Editorial El Perro y la Rana. Recuperado de http://josejimenez.com.ve/pnfae-jaa/archivos/Andragogi%CC%81a%20una%20lectura%20-prospectiva%20-%20Julio%20Valdez.pdf

Vallmitjana, N. (2014). La actividad emprendedora de los graduados IQS (tesis doctoral). Universidad Ramón Llull, Barcelona, España.

Zamora-Boza, C. (2017). La importancia del emprendimiento en la economía: el caso de Ecuador. Revista Espacios, 39(7). Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a18v39n07/a18v39n07p15.pdf

Zemelman, H. (2006). El conocimiento como desafío posible. México, DF: Instituto Politécnico Nacional.

Published

2019-06-24

How to Cite

Doubront, M. (2019). Andragogy and training of entrepreneurs at UNESR Bolívar. Correspondences & Analysis, 9. https://doi.org/10.24265/cian.2019.n9.10

Share

Similar Articles

41-50 of 190

You may also start an advanced similarity search for this article.