Press influence over a soccer player image construction. Case study of Paolo Guerrero

Authors

  • María Milagros Castaños Sarmiento Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2019.n10.10

Keywords:

Journalistic discourse, Peruvian soccer, Public image, Sports journalism, FIFA World Cup Russia 2018

Abstract

This research has a double purpose: on the one hand, to investigate and analyze the construction of the image of Paolo Guerrero, current cap- tain of the Peruvian National Soccer Team, through the journalistic discourse of the sports press (Depor and El Bocón) during the process of the Russia 2018 Qualifiers. And, on the other, the influence of this media construction on Peruvian fans. For this, three representative parties were taken as an ex- ample in which the Peruvian striker manages to score (Chile, Argentina and Colombia). What we try to demonstrate in this work, is what have been the discursive resources to inform about the goals of Paolo Guerrero and thus, hand in hand, how these covers and articles have influenced the population to create a positive image of the player. It is projected that the sports discourse of the written press has contributed positively to the construction of the public image of the soccer player.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Milagros Castaños Sarmiento, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

    Graduated in Communication and Journalism from the Peruvian University of Applied Sciences (UPC). He is currently working in the Communications area of ​​a law firm.

References

Alcoba, A. (1999). La prensa deportiva: tratamiento inédito sobre el género específico del deporte y cómo hacer una publicación deportiva ideal. Madrid: Instituto Universitario Olímpico de Ciencias del Deporte.

Beneyto, J. (1961). Teoría y técnica de la opinión pública: cinco estudios sobre opinión, tiempo y sociedad. Madrid: Tecnos.

Brake, L. & Demoor, M. (2009). The Dictionary of Nineteenth Century Jour- nalism. Londres: Academia Press.

Castaños, M. (2019). Influencia de la prensa escrita en la construcción de la imagen de un futbolista. Caso: Paolo Guerrero (tesis de licenciatura). Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), Lima, Perú.

Chillón, J. (2009). Crítica y objetividad contra dogmatismo: lecciones po- pperianas para el periodismo informativo. Valladolid, España.

Chillón, J. (2009). Crítica y objetividad contra dogmatismo: lecciones popperianas para el periodismo informativo. Estudios sobre el mensaje periodístico, 15, 157-173. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0909110157A

Crolley, L. & Hand, D. (2002). Football Europe and the Press. Londres: Frank Cass.

Elias, N. & Dunning, E. (1986). Quest for Excitement: Sport and Leisure in the Civilizing Process. Oxford: Blackwell

García, J. (2009). Sensatez, también para opinar. Revista de Antiguos Alum- nos del IEEM, 12(5), 12-13.

Garrido, M. (2008). Violencia y sensacionalismo en la comunicación deportiva. En J. Marín (Coord.), Imagen, comunicación y deporte: una aproximación teórica (pp. 47-67). Madrid: Visión Libros.

Gomis, L. (2008). Teoría sobre los géneros periodísticos. Barcelona: UOC.

Gordoa, V. (2004). El Poder de la imagen pública. Plan maestro para inspirar confianza y ganar credibilidad. México, DF: Grijalbo.

Guiraud, P. (1972). La semiología. México, DF: Siglo Veintiuno Editores.

Huerta, D. (2015). La construcción del discurso periodístico de la prensa diaria limeña sobre la figura de la mujer durante el conflicto armado interno (1980-1996): un análisis de los diarios El Comercio, La República y Expreso (tesis de pregrado). Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Lima, Perú.

Jiménez, D. (2012). Sexyperiodismo. Recuperado de http://www.jotdown.es/2012/04/sexyperiodismo

Kovach, B. (2012). Los elementos del periodismo. Madrid: El País.

Martini, S. (2000). Periodismo, noticia y noticiabilidad. Bogotá: Grupo Edi- torial Norma.

Morone, G. (2012). Métodos y técnicas de la investigación científica. Valparaíso: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Recuperado de http://biblioteca.ucv.cl/site/servicios/documentos/metodologias_investigacion.pdf

Ortecho, J. (17 de junio de 2015). ¿Por qué el fútbol peruano se volvió tan malo? Recuperado de http://archivo.peru21.pe/amp/deportes/que-fut-bol-peruano-se-volvio-tan-malo-juan-carlos-ortecho-2221117

Paniagua, P. (2003). Información deportiva. Especialización, géneros y en- torno digital. Madrid: Fragua Editorial.

Restrepo, J. (2005). Ética para periodistas. Bogotá: Grupo Editorial Norma Retegui, L. (2017). La construcción de la noticia desde el lugar del emisor. Una revisión del newsmaking. Revista Mexicana de opinión pública, 23, 103-121.

Segurola, S. (2012). Héroes de nuestro tiempo. 25 años de periodismo deportivo. Madrid: Plaza & Janés.

Suárez, O. (2015). Del discurso oficial a la construcción noticiosa: Análisis comparativo de la información de la Cancillería del Perú y la publi- cada en los diarios El Comercio y La Primera sobre la Presidencia Peruana Pro Témpore de la UNASUR (tesis de licenciatura). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú.

Published

2019-11-25

How to Cite

Castaños Sarmiento, M. M. (2019). Press influence over a soccer player image construction. Case study of Paolo Guerrero. Correspondences & Analysis, 10. https://doi.org/10.24265/cian.2019.n10.10

Share

Similar Articles

1-10 of 195

You may also start an advanced similarity search for this article.