Communication resources and tools for facing the challenges of virtual education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2020.n12.10

Keywords:

Virtual education, Peru regular basic education, “Aprendo en Casa”, COVID-19, Remote learning, Educational platforms, Remote education methodologies, Peruvian education system

Abstract

This paper analyzes the transition of the traditional Peruvian educational system to virtual mode, as a contingency measure for the spread of COVID-19. The impact of the implemented strategies is evaluated and the perception they have generated in the main protagonists of the educational process is measured. A series of deficiencies are identified and discussed, it is also reported on the detection of key points for the development of an efficient educational plan for millions of schoolchildren, emphasizing those with the lowest rate of technological accessibility and connectivity.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Geraldine Martínez García, Universidad de San Martín de Porres (Perú)

    Student of the Master of Liberal Arts in Extension Studies, specialty Management, with certification in Project Management & Strategic Management at Harvard University (United States). Degree in Communication Sciences from the USMP. He specialized in Journalism at the Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile). He attended the "Photojournalism: Strategies for Visual Storytelling" program at the International Center of Photography in New York. He worked in the Commercial Office of Peru in New York.

References

Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students’ perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1). http://www.doi.org/10.33902/JPSP.2020261309

Agostinelli, F., Avitabile, C., Bobba, M., & Sanchez, A. (2020). Mexico: Can mobile tutors improve learning in remote schools? https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33277

Argentinos por la Educación. (2020). COVID-19: ¿Qué hicieron los países para continuar con la educación a distancia? http://www.saece.com.ar/relec/revistas/17/doc2.pdf

Asanov, I., Flores, F., McKenzie, D., Mensmann, M., & Schulte, M. (2020). Remote-learning, Time-Use, and Mental Health of Ecuadorian High-School Students during the COVID-19 Quarantine. World Development, 138. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2020.105225

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid19#:~:-text=En%20la%20esfera%20de%20la,virus%20y%20mitigar%20su%20impacto

Díaz, R. (2020). (Des)conectar Igualdad: experiencias sobre el impacto en la educación rural de Jujuy en tiempos de pandemia. Question/Cuestión,2(66). https://doi.org/10.24215/16696581e502

Expósito, C., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo 22(39), 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214

García-Cedeño, G., Vélez-Loor, M., Franco-Zambrano, C., & Ormaza-Bermello, M. (2020). Educación por competencias: Una posibilidad reordenadora del currículo pensada en emergencia escolar por COVID-19. EPISTEME KOINONIA, 3(5). https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.770

Gestión. (2020, Octubre 13). A menos de tres meses de terminar las clases, Gobierno inicia entrega de tablets a escolares. https://gestion.pe/peru/a-menos-de-tres-meses-de-terminar-las-clases-gobierno-inicia-entrega-de-tablets-a-escolares-nndc-noticia/

Harvard Business Review, HBR. (2012). Guide to Project Management. Harvard Business Review Publishing Corporation.

Instituto Nacional de Estadística e Informática, INEI. (2020). El 40,1% de los hogares del país tuvo acceso a Internet en el primer trimestre del 2020. http://m.inei.gob.pe/prensa/noticias/el-401-de-loshogares-del-pais-tuvo-acceso-a-internet-en-el-primer-trimestredel-2020-12272/

Kima, P., Mirandab, T., & Olaciregui, C. (2008). Pocket School: Exploring mobile technology as a sustainable literacy education option for underserved indigenous children in Latin America. International Journal of Educational Development, 28(4), 435-445. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2007.11.002

Martínez, Y., & Acuña, L. (2020). Covid-19, pobreza y educación en Chiapas: Análisis a los programas educativos emergentes. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 61-82. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.004

Murillo, F., & Duk, C. (2020). El Covid-19 y las brechas educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 11-13. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2020a). El aprendizaje por conducto de la radio y la televisión en tiempos del COVID-19. https://es.unesco.org/news/aprendizaje-conducto-radio-y-television-tiempos-del-covid-19

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2020b). La educación en América Latina y el Caribe ante el COVID-19. https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/covid-19-education-alc/monitoreo

Ramírez-Arias, V., Arvizu-Reynaga, V., Ibañez-Reyes, L., Claudio-Martínez, C., & Ramírez-Ramírez, L. (2020). Apoyo ante COVID-19 en Latinoamérica: estudio exploratorio de las necesidades psico-socioeducativas durante la contingencia. Congreso Internacional Virtual sobre COVID-19. Consecuencias psicológicas, sociales, políticas y económicas. https://www.eumed.net/actas/20/covid/8-apoyo-ante-covid-19-en-latinoamerica-estudio-exploratorio-de-las-necesidades.pdf

RPP Noticias. (2020, Julio 25). Alumnos en Puno suben diariamente a la cima de un cerro para captar señal y recibir clases [FOTOS]. https://rpp.pe/peru/puno/coronavirus-en-peru-puno-alumnos-suben-diariamente-a-la-cima-de-un-cerro-para-captar-senal-y-recibir-clases-fotos-noticia-1282562

Trejo, J. (2020). Humanismo latinoamericano: desafíos de la educación ante la crisis del COVID-19 y sus consecuencias para la región. Revista Interdisciplinaria de Estudios Latinoamericanos - RIEL, 4(2). http://cresur.edu.mx/OJS/index.php/RIEL_CRESUR/article/view/615

Universidad de San Martín de Porres, USMP. (2020b). Encuesta a estudiantes de Educación Básica Regular sobre las percepciones del programa televisivo “Aprendo en Casa” del Ministerio de Educación del Perú. Oficina de Admisión de la USMP.

Universidad de San Martín de Porres, USMP. (2020a). Encuesta a padres y tutores de estudiantes de Educación Básica Regular sobre las percepciones

del programa televisivo “Aprendo en Casa” del Ministerio de Educación del Perú. Oficina de Admisión de la USMP.

Universidad de San Martín de Porres & Fundación Telefónica del Perú. (2020). Encuesta a docentes de Educación Básica Regular sobre las percepciones de la metodología virtual implementada este año frente a la pandemia COVID-19. Oficina de Admisión de la USMP.

Viloria, A., Pineda, O., & Mercado-Caruzo, N. (2020). Factors that describe the use of digital devices in Latin American universities. Procedia Computer Science 175, 127-134. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.07.021

Published

2020-11-23

How to Cite

Martínez García, G. (2020). Communication resources and tools for facing the challenges of virtual education. Correspondences & Analysis, 12, 255-274. https://doi.org/10.24265/cian.2020.n12.10

Share

Similar Articles

1-10 of 236

You may also start an advanced similarity search for this article.