The foray of "Hallyu" as a promoter of South Korean culture in Asian World magazine, Peru, 2019-2020.
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2022.n16.01Keywords:
journalistic treatment, specialized journalism, specialized magazine, Hallyu, korean wave, k-pop, korean dramasAbstract
The article analyzes the promotion of South Korean popular culture, known as Hallyu, in the Peruvian magazine Asian World from its journalistic treatment during the years 2019 - 2020. The study aimed to identify in news terms the main elements of this phenomenon of expansion of pop music, soap operas and fan club events, thanks to the Internet and social networks. To do so, it covered eight editions of the publication on the characteristics of the cover, special section and doramas section. It is concluded that the dissemination of news about K-pop and doramas encourages Hallyu in Peru, as explained by McLuhan (1971) when referring to the global village that describes the immediacy of information through globalization and the internet, which allow its propagation throughout the planet in a dynamic, permanent and current way.
Metrics
Downloads
References
McLuhan, M. (1971). Guerra y paz en la aldea global. Barcelona: La marca editora
McLuhan, M y Powers, B. (1995). La aldea global. Barcelona: Gedisa Editorial.
Vidal, L. (2014). POP POWER: Diplomacia Pop para una Sociedad Global. Lima, Perú
Vargas, M. (2015). Capítulo 2. De Corea con amor: el fenómeno de las telenovelas coreanas en nuestras pantallas. En F. Lossio & M.C. Vargas, Sueños de oriente. Consumo de cine de la India y telenovelas coreanas en el Perú (p.67-114).
Foges, C. (2000). Diseño de revistas. México: McGraw Hill.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014) Metodología de la Investigación. 6ta Edición. México: McGraw-Hill Interamericana.
Bisso, I. (2020). Análisis del tratamiento periodístico que los diarios el comercio y expreso, en sus plataformas web, realizaron acerca del matrimonio igualitario a partir del caso susel paredes. (Tesis de Licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola, Perú). Recuperado de http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/9976
Montero, E. (2019). El tratamiento de la información en el programa periodístico cuarto poder durante la crisis política del expresidente Pedro Pablo Kuczynzki, año 2018. (Tesis de Maestría, Universidad San Martín de Porres, Perú). Recuperado de https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/5889
Maura, G. (2019). Estudio sobre el tratamiento periodístico de las notas policiales de los diarios populares: Trome y el Popular. enero-febrero. 2019 (Tesis de Maestría, Universidad San Martin de Porres, Perú). Recuperado de https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/5858
García, M. (2015). Estudio de Primer Acto, revista especializada en información teatral. (Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid, España). Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/42156/1/T38656.pdf
Fong, A y Triana, D (2012). Análisis comparativo del tratamiento periodístico dado por los medios impresos El tiempo y El País a la información relacionada con un hecho de carácter internacional: el terremoto en Haití. (Tesis de Licenciatura, Universidad Autónoma de Occidente, Colombia). Recuperado de https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/3413/TCS01154.pdf
Zorrilla, J. (1996). El titular de la noticia (Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid, España). Recuperado de http://biblioteca.ucm.es/tesis/19911996/S/3/S3003401.pdf
Mosquera, H. (2019). Caracterización de los procesos de consumo de los K-Dramas y videos musicales de K-Pop, y su incidencia en la construcción de la identidad y formas de socialización en la comunidad Hallyu de Lima. (Tesis de Licenciatura, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Perú) Recuperado de https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/648589
Lock, F. (2014). Del lenguaje gráfico del manga Hana Yori Dango a la construcción audiovisual del drama coreano Boys over Flowers. (Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú). Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/5684
Ocaña, L. (2019). El efecto del “hallyu” en la estrategia de soft power de Corea del Sur (Tesis de Licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola, Perú) Recuperado de http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/8996
Saavedra, C. (2018). Es mejor si eres tomboy” construcción de identidad de género en la performance de las practicantes de covers del k-pop limeño. (Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú) Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/13384
Lee, S. (2011). The Korean Wave: The Seoul of Asia. Recuperado de https://www.elon.edu/u/academics/communications/journal/wp-content/uploads/sites/153/2017/06/EJSpring11_Full.pdf
Elfving, J. (2013). South Korean cultural diplomacy and brokering ‘K-Culture’ outside Asia. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/299978296
Korean Culture and Information Service. (2011b). K-Drama: A New TV Genre with Global Appeal. Recuperado de http://kstore.korea.net/publication/view?articleId=2226&keywordId=A160600
Islas, O. (2004). Marshall McLuhan, 40 años después. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/160/16008605.pdf
Zamudio, A. (2009). La Aldea Global de Marshall McLuhan. Recuperado de https://www.fergut.com/testing/
Águila, J. y Gaitán, J. (2013). El encuadre (framing) de las noticias de la televisión española sobre la cumbre del cambio climático en Cancún. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5252823
Strate, L. (2012). El medio y el mensaje de McLuhan. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4274883
Entman, R. (1993). Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication. Recuperado de https://www.academia.edu/13166309
Schulze, M. (2013). Korea vs. K-Dramaland: The culturalization of K-Dramas by international fans. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/279277439_Korea_vs_K-Dramaland_The_Culturalization_of_K-Dramas_by_International_Fans
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jasmin Lisbeth Cruz Romero, Adolfo Manuel Medrano Carbajal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.