Relational, communicational and synergistic function of Public Relations in public and private organizations in Peru
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2015.n5.03Keywords:
Relational Function, Communicational Function, Synergy Function, Human Relations, Power Relations, Public Controversy Management.Abstract
This investigation led proposes the articulation, in a conception as a whole, of a new theoretical model based on the stablishment of three functions of Public Relations that should be present in public and private organizations, that are, the relational function, the communicational function and the synergy function. This is an exploratory study, non-experimental, descriptive, comparative, and from an intracultural mode that took a sample of twenty executive officers of Public Relations and related, from public and private organizations in Peru. Among the main results it was found a high level of management in human relations in private organizations in Lima, but a low level in other cities of the country. These high and low levels were found in the management of the public controversy in organizations of Lima and provinces, respectively. Likewise, a high level of the subfunction unidirectional oversized message was found in private organizations in Lima, and rather low in provinces.
Metrics
Downloads
References
Ayala, M. (2011). Relaciones Públicas y su concreción teórica y funcional como disciplina independiente. Análisis del ámbito latinoamericano [tesis doctoral]. Lima: Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Ciencias de la Comunicación.
Alonso, G. y Arébalos, A. (2010). L@ revolución horizontal. El poder de la comunicación en manos de la gente. Lima, Perú: Fondo Editorial de la Universidad de San Martín de Porres.
Arceo Vacas, J.
_(1999). Tratado de Publicidad y Relaciones Públicas. Madrid: Instituto de Comunicación Institucional y Empresarial de la Universidad Complutense de Madrid.
_(1998). “Fundamento para la teoría y práctica de las Relaciones. Públicas” [CD-ROM]. Barcelona, España: Promociones y Publicaciones Universitarias.
Boiry, P. (1998). Relaciones Públicas o la estrategia de la confianza. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
Castillo, A. (2004). “Investigación sobre la evolución histórica de las Relaciones Públicas”. Revista Historia y comunicación Social, núm. 9, pp. 43-62.
Consejo Episcopal Latinoamericano (1997). Vocabulario de términos de comunicación social. Bogotá: Litoperla Impresores TLDA.
Curtichs, J. y otros (2010). Sentido Social. La comunicación y el sentido común en la era de la Internet social. Barcelona: Editorial Profit.
Dascal, M. (2005). Controversies. Ámsterdam: John Benjamins Company.
Degregori, C. y Grompone, R. (1991). Demonios y redentores en el nuevo Perú. Una tragedia de dos vueltas. Lima: IEP.
Grunig, J.
_(2010). Las Nuevas Relaciones Públicas. Lima: USMP.
_(2006). “Excelencia en la Gestión de las Relaciones Públicas y la comunicación”. Ponencia presentada en el II Congreso Internacional de Relaciones Públicas. Lima.
Grunig, J. y Hunt, T. (2000). Dirección de Relaciones Públicas. Barcelona: Gestión 2000.
Matilla, C. (2007). Aportaciones para un modelo global de planificación estratégica en Relaciones Públicas y comunicación integral. Análisis de un caso: El uso de la planificación estratégica en algunas agencias y consultoras de Relaciones Públicas y Comunicación del Estado español [tesis doctoral]. Barcelona: Universidad Ramón Llull. Extraída el 1/ IX/2014 desde http://dialnet.uniroja.es/servlel/busquedadoc?t=relaciones+-publicas&db=3&td-=todo
Noguero, A. (2007). “Consideraciones acerca de las Relaciones Públicas en el siglo XX y su incardinación actual en el fenómeno de la globalización”. Revista Científica de la Asociación Latinoamericana de Carreras Universitarias de Relaciones Públicas, núm. 4, pp. 4-30.
Pérez, R. y Solórzano, E. (1999). Relaciones Públicas Superiores. Una nueva pedagogía. Facultad de Ciencias de la Comunicación. Lima: USMP.
Ponce, H. (2001). Imágenes críticas de la televisión actual. Lima: USMP.
Porto Simões, R. (2001). Relaçoes Públicas e micropolitica. San Pablo: Summus Editorial.
Sánchez, A. (2001). Internet y Relaciones Públicas. Lima: USMP.
Solórzano Castro, M. (2007). Calidad de las relaciones, fluidez de la comunicación y los públicos en una Asociación Militar de Bienestar de la ciudad de Lima [tesis de maestría]. Lima: Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Ciencias de la Comunicación, Turismo y de Psicología.
Solórzano Hernández, E.
_(2007). “Relaciones Públicas: Administrando la controversia y construyendo acuerdos. I Congreso Internacional de Relaciones Públicas”. Revista Científica de la Asociación Latinoamericana de Carreras Universitarias de Relaciones Públicas, núm. 4, pp. 49-58.
_(2004). “Relaciones Públicas, una respuesta a los desafíos de credibilidad de las organizaciones”. Revista Científica de la Asociación Latinoamericana de Carreras Universitarias de Relaciones Públicas, núm. 2, pp. 35-44.
_(2000). “Relación humana, legitimidad y acción comunicacional. Propuestas teóricas y metodológicas de las Relaciones Públicas”. Revista Científica de la Asociación Latinoamericana de Carreras Universitarias de Relaciones Públicas, núm. 1, pp. 5-11.
Xifra, J. (2003). Teorías y estructuras de las Relaciones Públicas. Madrid: McGraw-Hill.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.