Infographics: Representation of reality, Advertising and Organizational Communication

Authors

  • Gerardo Karbaum Padilla Universidad de San Martín de Porres (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2015.n5.07

Keywords:

Infography, Advertising, Organizational Communications, Representation of Reality

Abstract

Human communication is the process which allows the human being to evolve as specie in an unfavorable world. Humanity found images, followed then by words, considered both as powerful tools that help to deliver information generation after generation. Sum of them provided the creation of infographies or information graphics, a very important application in the journalist field. However, they are very well used on fields such as advertising and organizational communications; this work tries to offer new options applying the infographic discipline but also to understand as a very efficient and decisive
way to represents our reality.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gerardo Karbaum Padilla, Universidad de San Martín de Porres (Perú)

    Degree in communication Sciences from the USMP, where he works as a teacher-researcher. With experience in audiovisual production, short documentaries and journalistic non-linear editing. Winner of the competitions of short films and documentaries So is my Peru (2008, Best Screenplay), National short film Festival (2010, indigenous prize) and provoke You (2011).

References

Abbagnano, N. (1997). Diccionario de filosofía. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Baladrón y otros (2010) Para comprender la publicidad, las RR. PP. y la comunicación audiovisual. Valencia: Tirant lo Blanch.

Berger, P. y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Biblioteca Nacional de Chile (2015). “Guamán Poma de Ayala, Felipe, fl 1613”. Extraída el 14/VII/2015 desde http://www.memoriachilena.cl/602/w3property-value149026.html

Black, S. (2004). ABC de las Relaciones Públicas. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.

Cairo, A. (2011). El arte funcional, infografía y visualización de información. Madrid: Alamut.

Castello, E. (2004). La producción mediática de la realidad. Madrid: Laberinto.

Clarín, diario (1997). Manual de estilo. Buenos Aires: Arte Gráfico Editorial Argentino S. A.

Colle, R.

_(2004). “Infografías, tipologías”. Revista latina de comunicación social, núm. 58, pp. 1-19.

_(1993). Iniciación al lenguaje de la imagen. Santiago de Chile: Universidad Católica de Chile.

Chumpitazi, H. (2015, julio 7). Infografista independiente. Entrevista online. Lima, Perú.

Chumpitazi, M. (2015b, julio 3). Director general de Infografía S. O. S. Entrevista online. Trujillo, Perú.

Chávez, N. (1998) La imagen corporativa. Barcelona: Ediciones Gustavo Gili.

De Pablos, J. (1999). Infoperiodismo, el periodista como creador de infografía. Madrid: Editorial Síntesis.

Flores, G. (2014). “Neoplatonismo mesiánico de Guamán Poma de Ayala”. Extraída el 7/VII/2015 desde http://gusfilosofar.blogspot.com/2014/06/neoplatonismo-mesianico-de-guaman-poma.html

González Requena, J. (1989). El espectáculo informativo o la amenaza de lo real. Madrid: Editorial Akal.

Infografía S. O. S. (2015). “Así trabajamos en Río Pacifico”. Extraída el 26/VII/2015 desde https://infografia-sos.wordpress.com/

Ingenio Virtual (2013, octubre 24). “Principales tipos de infografías según su finalidad”. Extraída el 7/VII/2015 desde http://www.ingeniovirtual.com/principalestiposdeinfografiassegunsufinalidad/

Kolding, E. (2001). “Presentación”, pp. 8-9. En Adorno, R. Guamán Poma y crónica ilus-trada del Perú colonial. Copenhague: Biblioteca Real de Copenhague.

Nacionalismo criollo (2011). “La hora más oscura para la raza blanca”. Extraída el 8/ VII/2015 desde https://nacionalismocriollo.wordpress.com/2011/05/31/elretornodequetzalcoatlcapitulo-11/

Ojeda, C. (2008). “El beato de Liébana”. Extraída el 7/VII/2015 desde http://www.odisea2008.com/2010/11/el-beato-de-liebana.html

Osejo, P. (2012). Periodismo infográfico en el Perú: principios, prácticas y tendencias. Lima: USMP.

Padrón, M. y otros (1998). Las organizaciones no gubernamentales de desarrollo en el Perú. Lima: DESCO.

Pérez, R. y Solórzano, H. (1999). Relaciones Públicas Superiores. Lima: USMP.

Ramírez, M. (2011, mayo 7). “Antecedentes de la infografía”. Extraída el 6/VII/2015 desde https://infografica-alacarta.wordpress.com/category/historiadelainfografia/

Ramos, C. (1991). La comunicación: Un punto de vista organizacional. México D. F.: Editorial Trillas.

Rosental, M. (1992). Diccionario filosófico. Lima: Homo Sapiens.

Searle, J. (1997). La construcción de la realidad social. Barcelona: Paidós.

Tesla, W. (2015). “Leonardo Da Vinci y la vida humana”. Extraída el 8/VII/2015 desde https://www.youtube.com/watch?v=uHgfqdlmKGQ

Valero, J. (2012). Infografía digital, la visualización sintética. Barcelona: Editorial Bosch.

Published

2015-10-26

How to Cite

Karbaum Padilla, G. (2015). Infographics: Representation of reality, Advertising and Organizational Communication. Correspondences & Analysis, 5, 137-150. https://doi.org/10.24265/cian.2015.n5.07

Share

Similar Articles

41-50 of 97

You may also start an advanced similarity search for this article.