The Influence of Advergaming over university students in Lima

Authors

  • Alice Garrido Gallardo Universidad de San Martín de Porres (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2014.n4.06

Keywords:

Advertising, Positioning, Advergaming, Advertainment, Games, Influence, Attitude towards the brand

Abstract

In times where the consumer is able to find what he wants without being interrupted by advertising, advertisers are required to expand their messages through new alternatives that connect the audience with the brand in an attractive way. The advergame is part of these new tools as it seeks to retain consumers through interactive games that represent the brand’s values, characteristics and benefits. To understand the influence of this advertising tool in Lima’s youth, this article makes an analysis on the attitude they generate towards the brand depending on the treatment that is given in the game, the exposure time and other variables.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alice Garrido Gallardo, Universidad de San Martín de Porres (Perú)

    Degree in communication sciences specializing in advertising and public relations. With more than three years of experience in project management, including market research, brand image and graphic design. Currently working on financial inclusion projects at the national level.

References

América Economía, revista (2013). “Ranking 2013 Perú. Las mejores universidades”. Extraída el 17/II/2014 desde http://rankings.america-economia.com/mejores-universidades-peru-2013/ranking/

Balseiro, P. (2005). “El marketing boca a boca”. Extraída el 18/II/2014 desde http://www.gestiopolis.com/canales5/mkt/bocaboca.htm

Bringué Sala, X. y Sádaba Chalezquer, R. (2007). La generación interactiva en Latinoamérica: niños y adolescentes ante las pantallas. Madrid: Fundación Telefónica.

Carcelén García, S. y Sebastián Morillas, A. (2010). “Comunicación viral y buzz marketing”, pp. 107-132. En Sánchez Herrera, J. y Pintado Blanco, J. (coords.) Nuevas tendencias en comunicación. Madrid: Esic Editorial.

Carrera, P. (2008) Teoría de la Comunicación Mediática. Valencia: Tirant lo Blanch.

Dardis, F.; Schmierbach, M. y Limperos, A. (2012). “The Impact of Game Customization and Control Mechanisms on Recall of Integral and Peripheral Brand Placements in Videogames”. Journal of Interactive Advertising. Vol. 12, núm. 2, pp. 1-12. Extraída el 18/II/2014 desde http://jiad.org/download-87e6.pdf?p=154

Diccionario panhispánico de dudas (2005). “Zapeo”. Madrid: Real Academia Española. Extraída el 17/II/2014 desde http://lema.rae.es/dpd/?key=zapping

Eguizábal, R. (2008). Teoría general de la publicidad. Madrid: Eresma & Celeste.

Guirín, P. (2009, octubre 22). “Advergaming: jugando con las marcas”. Revista Facultades, núm. 38. Extraída el 18/II/2014 desde http://revistafacultades.com.ar/notas/257advergamingjugando-conlasmarcas.html

Instituto Nacional de Estadística e Informática (2013). “Las tecnologías de información y comunicación en los hogares. Trimestre: abril-mayo-junio 2013 (en comparación a similar trimestre del año 2011)”. Extraída el 18/II/2014 desde http://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/17217.pdf

Ipsos APOYO Opinión y Mercado (2011). “Usos y actitudes hacia Internet 2011”. Extraída el 18/II/2014 desde http://www.ipsos-apoyo.com.pe/sites/default/files/marketing_data/MKT_data_%20Internet_2011.pdf

Jiménez, I. (2012, julio 18). “La Publicidad online es una apuesta segura para marcas y anunciantes”. Extraída el 18/II/2014 desde http://www.puromarke-ting.com/25/13655/publicidadonlineapuesta-seguraparamarcasanunciantes.html

Klein, N. (2003). No logo: el poder de las marcas. Barcelona: Paidós.

Lamb, C.; Hair, J. y McDaniel, C. (2006). Fundamentos de Marketing. México D. F.: Thomson.

Marquès Graells, P. (2001). “Los videojuegos”. Extraída el 18/II/2014 desde http://peremarques.pangea.org/videojue.htm#claves

Marti Parreño, J. (2005). Publicidad y entretenimiento en la web. Barcelona: Ra-Ma.

Martín Cabello, A. (2008). “Comunicación, cultura e ideología en la obra de Stuart Hall”. Revista Internacional de Sociología, vol. LXVI, núm. 50, pp. 35-63.

Mencía, J. (2012, agosto 31). “Videojuegos para vender más”. Extraída el 18/II/2014 desde http://www.contunegocio.es/estrategia/videojuegos-para-vender-mas/

Medina, A. (2007, febrero 21). “La publicidad que viene: advertainment y advergaming”. Extraída el 18/II/2014 desde http://www.marketing-directo.com/punto-de-vista/lacolumna/lapublicidadqueviene-advertainmentyadvergamingagustinmedina/

Morgado, M. (2008). “Del product placement no se escapa nadie”. Extraída el 18/II/2014 desde http://www.uji.es/bin/publ/edicions/jfi13/36.pdf

Muñoz Gallego, A. (2007). “Advergaming 2.0, una nueva forma de hacer publicidad jugando”. Extraída el 18/II/2014 desde http://news.omexpo.-com/2007/11/advergaming20unanuevaformade-hacerpublicidad-jugando-272/

Pons Alfonso, J.

_(2006a, junio 5). “Advergaming, cuestiones básicas”. Extraída el 17/II/2014 desde http://www.exelweiss.com/blog/37/advergaming-cuestiones-basicas/

_(2006b, junio 9) “Cinco razones por las que elegir el advergaming” Extraída el 18/II/2014 desde http://www.exelweiss.com/blog/38/5-razones-por-las-que-elegir-el-advergaming/

Severin, J. y Tankard, J. (1979). Communication theories: Origins, Methods, Uses. Nueva York: Hastings House

Published

2014-11-28

How to Cite

Garrido Gallardo, A. (2014). The Influence of Advergaming over university students in Lima. Correspondences & Analysis, 4, 123-135. https://doi.org/10.24265/cian.2014.n4.06

Share

Similar Articles

11-20 of 65

You may also start an advanced similarity search for this article.