Experts in Communication and Fashion. Professional Quality in crisis time

Authors

  • Concha Pérez Curiel Universidad de Sevilla (España)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2013.n3.17

Keywords:

Communication, Fashion, Entrepeneurs, Quality, University, VAP

Abstract

In the area of specialized news reporting, fashion occupies an increasingly role. The demand of the next media professional requires knowledge, deepening and practice to offset the presence of interested and intruder sources, which annul the role of the Fashion Journalist. This investigation is based on aspects like the lack of fashion specialized journalists formation, the lack of quality inside the journalistic texts and also the perspectives of new companies and work inside the Fashion Communication sector. The content analysis based on the VAP Tool (Value Added Journalism) that measures the quality of the information and also the making of personal interviews directed to specialized fashion sources that composes the methodological corpus of the investigation.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Concha Pérez Curiel, Universidad de Sevilla (España)

    Journalist and professor of degree in specialized journalism and degree in political journalism at the University of Seville (Spain), where he directs the first Masters in communication and fashion, as well as a second master of political communication and Institutional. Content analyst at the Andalusian Audiovisual Council, he has held research stays at universities in London, Milan, new York and Bilbao. She is the author of numerous articles published in books, specialized magazines and international conference proceedings.

References

Arriagada, E. (1999). “Buen periodismo y negocio. La ruta a la calidad”. Cuadernos de información, núm. 13. Extraída el 3/IX/2013 desde http://comunicaciones.uc.cl/prontus_fcom/site/artic/20050417/pags/20050417183757.html

AA. VV. (2008). Moda, comunicación y sociedad. Sevilla: Comunicación Social Ediciones.

Barthes, R. (2003). El sistema de la moda y otros escritos. Barcelona: Paidós.

Bovone, L. y González, A. (2012). Moda, identidad social y los actores. Oxford: Berg Publishers.

Buxbau, G. (2007). Iconos de la moda. Barcelona: El siglo XXI.

Castellano, J. (1993). “Una ventaja competitiva: el factor tiempo. El caso Inditex-Zara”. Papeles de Economía Española, núm. 56, pp. 402-404.

Collado, R. (2008). “Cine y Moda: vestir a las estrellas”. En Moda, Comunicación y Sociedad. Sevilla: Comunicación Social Ediciones.

Dawber, M. (2005). Marcar tendencia. Ilustradores de moda contemporáneos. Barcelona: Gustavo Gili.

De Pablos, J. y Mateo, C. (2004). “Estrategias informativas para acceder a un periodismo de calidad en prensa y TV. Patologías y tabla de medición para recuperar la calidad en la prensa”. Ámbitos, núm. 11-12, pp. 341-365.

Debord, G. (2000). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-Textos.

Erguizábal, R. (2008). “Estigmas de la Moda”. En Moda, Comunicación y Sociedad. Sevilla: Comunicación Social Ediciones.

Erner, G. (2005). Víctimas de la moda. Barcelona: Gustavo Gili.

Esteve Ramírez, F. y Fernández del Moral, J. (1999). Áreas de especialización periodística. Madrid: Fragua.

Figueras, J. (2005). Protagonistas de la moda. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.

García, N. (2012, febrero 1). “Los jóvenes emprenden en moda”. Extraída el 3/IX/2013 desde http://ecoaula.eleconomista.es/ecoaula-emprendedores/noticias/3713788/02/12/Los-jovenes-emprenden-en-moda.html

García Gordillo, M.; Bezunartea Valencia, O. y Rodríguez Cruz, I. (2012). “El Valor Agregado Periodístico como herramienta para establecer los criterios definitorios de un periodismo de calidad”. Extraída el 3/IX/2013 desde http://www.aeic2012tarragona.org/cat/abstracts3.asp?id_seccion=6&id_slot=59

Gómez Mompart, J. y Palau Sampío, D. (2013). “El reto de la excelencia. Indicadores para medir la calidad periodística”, pp. 17-38. En Gómez Mompart, J.; Gutiérrez Lozano, J. y Palau Sampío, D. (eds.). La calidad periodística. Teorías, investigaciones y sugerencias profesionales. Valencia: Universitat Jaume I.

Klein, N. (2002). El poder de las marcas. Barcelona: Paidós.

Lurie, A. (2002). El lenguaje de la moda: una interpretación de las formas de vestir. Barcelona: Paidós.

Martínez Barreiro, A. (2004). “Moda y Globalización: de la estética de clase al estilo subcultural”. Revista Internacional de Sociología, vol. 62, núm. 39, pp. 139-166.

Miles, M. y Hubermann, A. (1994). Qualitative data analysis. An expanded sourcebook. Thousand Oaks: Sage.

Nueno, J.

_(2003). “El sector de la distribución textil en España”. Boletín Económico del ICE.

_(2001, marzo 21). “Examen a la moda”. El País Semanal, pp. 152-158.

Riviere, M. (1994). Lo cursi y el poder de la moda. Madrid: Espasa Calpe.

Silverstein, M. y Fiske, N. (2006). La seducción del lujo. Barcelona: Deusto.

Verdú, V. (2005). Yo y tú, objetos de lujo. Barcelona: Debate.

Wimmer, R. y Dominick, J. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.

Witt, L. y Seoane, F. (2005). “Periodismo del futuro”. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación, núm. 91, págs. 28-35.

Published

2013-11-25

How to Cite

Pérez Curiel, C. (2013). Experts in Communication and Fashion. Professional Quality in crisis time. Correspondences & Analysis, 3, 383-405. https://doi.org/10.24265/cian.2013.n3.17

Share

Similar Articles

111-120 of 220

You may also start an advanced similarity search for this article.