Social media narratives and media prosumer
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2018.n8.11Keywords:
Narrative, Transmedia, Mass Media, Social Media, Content, ProsumerAbstract
Storytelling is a human action. Humankind practices it from memorial times until these days. Stories are important for species survival since through these knowledge is transfer from generation to the next one and social identity of communities is built. Each era is defined by social and cultural changes as well as technological innovations. At the same time, these three concepts weighs in the creation of stories, as set out today: stories are produced and widespread on social media as communicational actions, which are linked by a new teller: the media prosumer
Metrics
Downloads
References
Aragón, N. (19 de junio de 2016). La antropología y la inevitabilidad de lo digital en el mundo. Recuperado de https://redaccion.lamula.pe/2016/06/19/sarah-pinlaantropologia-y-la-inevitabilidad-de-lo-digital-en-el-mundo/-nayoaragon/
Código (18 de julio 2018). El río Rímac se hizo escuchar en la última campaña de Promart Homecenter. Recuperado de https://codigo.pe/creatividad/campanas/rio-rimacpromart-homecenter/
Correo (19 de julio de 2018). Post de cuenta institucional del diario Correo en Facebook. Recuperado de https://www.facebook.com/CorreoPeru/videos/10156890078864925/
De Querol, R. (9 de enero de 2016). Zygmunt Bauman: “Las redes sociales son una trampa”. El País. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2015/12/30/babelia/1451504427_675885.html
Fernández, C. y Galguera, L. (2009). Teorías de la comunicación. México, DF: McGraw-Hill.
Fisher, W. (1987). Human Communications as Narrations: Toward a Philosophy of Reason, Value and Action. Columbia: University of South Carolina Press
Gutiérrez, B. (2006). Teoría de la narración audiovisual. Madrid: Ediciones Cátedra.
Gutiérrez, M. (2003). Géneros informativos en televisión. Lima: Universidad de Lima.
Ipsos Perú (2018). Perfil del adulto joven 2018. Recuperada de https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2018-07/adulto-joven-peruano-v4.pdf
Islas, O. (2018). La sociedad de la ubicuidad, los prosumidores y un modelo de comunicación para comprender la complejidad de las comunicaciones digitales. Razón y Palabra. Primera revista electrónica en Latinoamérica especializada en comunicación, 65. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/N/n65/varia/oislas.html
Karbaum, G. (2016). Campaña “Atletas Olímpicos del Perú”. Narrativa audiovisual en la publicidad social. Correspondencias & Análisis, 6, 101-120. Recuperado de http://www.correspondenciasyanalisis.com/es/pdf/v6/pub/campana-atletas-olimpicos-del-peru.pdf
Karbaum, G. (2017). La narración y los relatos, las historias como partes constitutivas de la humanidad. Recuperado de http://repositorio.ucal.edu.pe/bitstream/handle/ucal/205/Arti%CC%81culo%20Karbaum.-pdf?sequence=4&isAllowed=y
Karbaum, G. (2018). Periodismo y transmedia: narrativa, redes y contenido. Lima: UCAL.
Lechuga, K. (2015). El documental sonoro. Buenos Aires: Ediciones del Jinete Insomne.
López Suárez, M. (2012). Literatura: relatos y tecnología. Presentación. ICONO14, 10(2), 1-5. doi: 10.7195/ri14.v10i2.504
Machuca, A. (19 de julio de 2018). Post de cuenta personal en Facebook. Recuperado de https://www.facebook.com/100002996079628/posts/1579352315507956/
Marín, A. (2015). La audiencia en los nuevos escenarios comunicativos: el prosumidor mediático en el centro. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/61401/Pages%20from%20Actas%-20XXI%20Congreso%20SEP%202015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Marketing Mobile (2018). Características del prosumidor en la era de la publicidad digital. Recuperado de http://marketingmobileperu.com/preguntas-frecuentes/caracteristicas-del-prosumidor-en-la-era-publici-dad-digital/
McLuhan, M. (2009). Comprender los medios de comunicación, las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.
Promart Homecenter (16 de julio de 2018). Post de cuenta institucional Promart Homecenter en Facebook. Recuperado de https://www.facebook.com/PROMARTHomecenter/videos/1786919671395512/
Qualman, E. (2015). Socialnomics. México, DF: Grupo editorial Patria.
Radio Programas del Perú, RPP (18 de diciembre de 2014). Conoce de dónde proviene el término “chibolo pulpín”. Recuperado de http://rpp.pe/tecnologia/mastecnologia/conoce-de-donde-proviene-el-termino-chibolo-pulpin-noticia-752140
Real Academia Española, RAE (2018). “Lenguaje”. Recuperado de http://dle.rae.es/srv/fetch?id=N7BnIFO
Rincón, O. (2006). Narrativas mediáticas, o cómo se cuenta la sociedad del entretenimiento. Barcelona: Gedisa.
Rodríguez, M. (1989). Manual de creatividad: los procesos psíquicos y el desarrollo. México, DF: Trillas.
Sanjurjo, B. (2015). Periodismo y redes sociales. En B. Andueza (Ed.), Periodismo digital y televisivo (pp. 47-64). Madrid: Dykinson.
Statista (2018). Penetración de Internet en Latinoamérica. Recuperado de https://es.statista.com/grafico/13903/cuantos-usuarios-de-internet-hay-en-america-latina/
TEDx Talks (22 de diciembre de 2014). ¿Para qué sirve la historia? Felipe Pigna. TEDx
Tandil [video de YouTube]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=_zPUgdqCkiQ
Toffler, A. (1981). La tercera ola. México, DF: Edivisión.
Trigoso, E. (19 de julio de 2018). Post de cuenta personal en Facebook. Recuperado de https://www.face-book.com/675798430/posts/10156485107543431/
Downloads
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.