Political communication in the social network TikTok: experience of inter-party presidential consultations in Colombia 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2022.n16.07

Keywords:

TikTok social network, Inter-party consultations 2022, Coalition candidates, Political communication

Abstract

This article analyzes the political communication applied to the social network TikTok, digital scenario of electoral intervention in the inter-party consultations for the Colombian presidency 2022; for this purpose, a review of 19 TikTok videos that visualize or criticize the proposals of some candidates of the coalitions Equipo por Colombia, Pacto Histórico and Centro Esperanza is presented. During the study, it became evident that the latest social networks, mainly TikTok, had an electoral debut in attracting votes for the presidency, allowing some candidates to incorporate it within the strategies to promote political marketing. Likewise, theoretical models related to TikTok are examined, such as challenge videos, videos with special effects and music videos or montages; also eight categories of videos: video games, choreography or music videos, videos of conventional scenes, funny videos, event videos, tutorial videos, videos with animals and video selfies. The results obtained conclude on the intrinsic fusion between political communication and TikTok videos in the popular election debates in Colombia.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mario Alexander Lozano García, Universitaria de Investigación y Desarrollo

    Professor/researcher at the University of Research and Development-UDI (Bucaramanga-Colombia), linked to the Social Communication Program. PhD student in Political Science from the National University of San Martín-UNSAM, Buenos Aires/Argentina; Master in Political History, from the Industrial University of Santander-UIS; Specialist in Political Science and undergraduate in Social Communication from the Autonomous University of Bucaramanga-UNAB. Academic areas of research performance: Political Communication, Electoral Behavior, and Political History (Colombia XIX and XX centuries).

References

Ankuash-Kaekat, L.; Peralta-Herrera, N. y Suquilanda, M. (2021). TikTok en el ocio de los jóvenes. Editorial Universitaria Abya-Yala https://bit.ly/32S558f

Bazo, A. (17 de diciembre del 2020). TikTok: La red social con la que algunos candidatos buscan presencia y votos. El Comercio https://bit.ly/3HL2Hzq

Becerra, N. y Taype, A. (2020). TikTok: ¿una nueva herramienta educativa para combatir la COVID-19? Acta Med Peru, 37(2), 249-51 https://doi.org/10.35663/amp.2020.372.998

Castells, M. (2010). Comunicación y poder. Madri-España Alianza Editorial https://www.felsemiotica.com/descargas/Castells-Manuel-Comunicaci%C3%B3n-y-poder.pdf

Conde-López, J. y Moreno-Rey, F. (2011). La comunicación política como instrumento conformador de valores y actitudes. Evolución y estado de la cuestión. aDResearch ESIC, (№ 4 Vol. 4), pp. 80-95.

Crespo, I.; Garrido, A.; Carletta, I. y Riorda, M. (2011). Manual de comunicación política y estrategias de campaña. Candidatos, medios y electores en una nueva era. Buenos Aires: Argentina, Editorial Biblos/metodologías.

Crespo-Martínez, I.; D’Adamo, O.; García-Beaudoux, V. y Mora Rodríguez, A. (coor.) (2016).

Diccionario enciclopédico de comunicación política (2.a edición), Madrid-España, Centro de estudios políticos y constitucionales.

Cheeseman, N.; Lynch, G. & Willis, J. (2018). Digital dilemmas: the unintented consequences of election technology. Democratization, 25(8), 1397-1418 https://doi.org/10.1080/13510347.2018.1470165

Filimonov, K.; Russmann, U. & Svensson, J. (2016). Picturing the Party: Instagram and Party Campaigning in the 2014 Swedish Elections. Social Media + Society pp. 1-11 https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2056305116662179

García Jiménez, A. y Montes Vozmediano, M. (2020). Subject matter of videos for teens on YouTube. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), pp. 63-78 https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1590850

Gomezcoello, J.; Asanza, J. y Ávila-Carranza, I. (2021). TikTok en la comunicación política: caso elecciones del Ecuador 2021. En Torres-Toukoumidis, A.; De Santis, A. y Vintimilla-León, D. (Ed.), TikTok. Más allá de la hipermedialidad (pp. 75-96). Universidad Politécnica Salesiana.

Gutiérrez-Rodríguez, P. y Cuesta-Valiño, P. (2012). La comunicación móvil. En Pintado-Blanco, T. y Sánchez-Herrera, J. (Ed.), Nuevas tendencias en comunicación (pp. 135-158). Editorial: ESIC

Logan, R. y Scolari, C. (2014). El surgimiento de la comunicación móvil en el ecosistema mediático. Letra. Imagen. Sonido (año VI, # 11), pp. 67-82.

López-Fernández, V. (2022). Nuevos medios en campaña. El caso de las elecciones autonómicas de Madrid 2021 en TikTok. Universitas-XXI, 36, pp. 221-241 https://doi.org/10.17163/uni.n36.2022.09

Maarek, P. (2014). Politics 2.0: New Forms of Digital Political Marketing and Political Communication. Trípodos, 34, 13-22 https://bit.ly/3HN9x6Q

Mazzoleni, G. (2010). La comunicación política. Madrid-España Alianza Editorial.

Medina-Serrano, J.; Papakyriakopoulos, O. & Hegelich, S. (2020). Dancing to the Partisan Beat: A First Analysis of Political Communication on TikTok [conference]. Southampton ’20: 12th ACM Conference on Web Science, July 07–10, 2020, Southampton, UK. New York, NY, USA, https://doi.org/10.1145/1122445.1122456

Piñeiro-Otero, T. y Martínez-Rolán, X. (2020). Para comprender la política digital principios y acciones. Revista de Comunicación, (152) pp. 19-48 https://doi.org/10.15178/va.2020.152.19-48

Santos, D. (24 de junio de 2021). Qué es TikTok: cómo usarlo y por qué unirte en 2021. https://blog.hubspot.es/marketing/tiktok

Suárez-Álvarez, R. y García-Jiménez, A. (2021). Centennials en TikTok: tipología de vídeos. Análisis y comparativa España-Gran Bretaña por género, edad y nacionalidad. Revista Latina de Comunicación Social, (79), pp. 1-22, https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1503

Wang, S. (2021). Análisis del modelo comercial de la plataforma de vídeos cortos de TikTok. (Proyecto de grado Máster Universitario en Dirección de Empresa), Universidad Politécnica de Valencia.

Yarosh, S.; Bonsignore, E.; McRoberts, S. & Peyton, T. (2016). YouthTube: Youth video authorship on YouTube and Vine. Proceedings of the 19th ACM Conference on Computer-Supported Cooperative Work y Social Computing, pp. 1423–1437. https://doi.org/10.1145/2818048.2819961

Published

2022-12-28

How to Cite

Lozano García, M. A. (2022). Political communication in the social network TikTok: experience of inter-party presidential consultations in Colombia 2022. Correspondences & Analysis, 16, 159-177. https://doi.org/10.24265/cian.2022.n16.07

Share

Similar Articles

171-180 of 213

You may also start an advanced similarity search for this article.