Infographics: Representation of reality, Advertising and Organizational Communication
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2015.n5.07Keywords:
Infography, Advertising, Organizational Communications, Representation of RealityAbstract
Human communication is the process which allows the human being to evolve as specie in an unfavorable world. Humanity found images, followed then by words, considered both as powerful tools that help to deliver information generation after generation. Sum of them provided the creation of infographies or information graphics, a very important application in the journalist field. However, they are very well used on fields such as advertising and organizational communications; this work tries to offer new options applying the infographic discipline but also to understand as a very efficient and decisive
way to represents our reality.
Metrics
Downloads
References
Abbagnano, N. (1997). Diccionario de filosofía. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Baladrón y otros (2010) Para comprender la publicidad, las RR. PP. y la comunicación audiovisual. Valencia: Tirant lo Blanch.
Berger, P. y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Biblioteca Nacional de Chile (2015). “Guamán Poma de Ayala, Felipe, fl 1613”. Extraída el 14/VII/2015 desde http://www.memoriachilena.cl/602/w3property-value149026.html
Black, S. (2004). ABC de las Relaciones Públicas. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
Cairo, A. (2011). El arte funcional, infografía y visualización de información. Madrid: Alamut.
Castello, E. (2004). La producción mediática de la realidad. Madrid: Laberinto.
Clarín, diario (1997). Manual de estilo. Buenos Aires: Arte Gráfico Editorial Argentino S. A.
Colle, R.
_(2004). “Infografías, tipologías”. Revista latina de comunicación social, núm. 58, pp. 1-19.
_(1993). Iniciación al lenguaje de la imagen. Santiago de Chile: Universidad Católica de Chile.
Chumpitazi, H. (2015, julio 7). Infografista independiente. Entrevista online. Lima, Perú.
Chumpitazi, M. (2015b, julio 3). Director general de Infografía S. O. S. Entrevista online. Trujillo, Perú.
Chávez, N. (1998) La imagen corporativa. Barcelona: Ediciones Gustavo Gili.
De Pablos, J. (1999). Infoperiodismo, el periodista como creador de infografía. Madrid: Editorial Síntesis.
Flores, G. (2014). “Neoplatonismo mesiánico de Guamán Poma de Ayala”. Extraída el 7/VII/2015 desde http://gusfilosofar.blogspot.com/2014/06/neoplatonismo-mesianico-de-guaman-poma.html
González Requena, J. (1989). El espectáculo informativo o la amenaza de lo real. Madrid: Editorial Akal.
Infografía S. O. S. (2015). “Así trabajamos en Río Pacifico”. Extraída el 26/VII/2015 desde https://infografia-sos.wordpress.com/
Ingenio Virtual (2013, octubre 24). “Principales tipos de infografías según su finalidad”. Extraída el 7/VII/2015 desde http://www.ingeniovirtual.com/principalestiposdeinfografiassegunsufinalidad/
Kolding, E. (2001). “Presentación”, pp. 8-9. En Adorno, R. Guamán Poma y crónica ilus-trada del Perú colonial. Copenhague: Biblioteca Real de Copenhague.
Nacionalismo criollo (2011). “La hora más oscura para la raza blanca”. Extraída el 8/ VII/2015 desde https://nacionalismocriollo.wordpress.com/2011/05/31/elretornodequetzalcoatlcapitulo-11/
Ojeda, C. (2008). “El beato de Liébana”. Extraída el 7/VII/2015 desde http://www.odisea2008.com/2010/11/el-beato-de-liebana.html
Osejo, P. (2012). Periodismo infográfico en el Perú: principios, prácticas y tendencias. Lima: USMP.
Padrón, M. y otros (1998). Las organizaciones no gubernamentales de desarrollo en el Perú. Lima: DESCO.
Pérez, R. y Solórzano, H. (1999). Relaciones Públicas Superiores. Lima: USMP.
Ramírez, M. (2011, mayo 7). “Antecedentes de la infografía”. Extraída el 6/VII/2015 desde https://infografica-alacarta.wordpress.com/category/historiadelainfografia/
Ramos, C. (1991). La comunicación: Un punto de vista organizacional. México D. F.: Editorial Trillas.
Rosental, M. (1992). Diccionario filosófico. Lima: Homo Sapiens.
Searle, J. (1997). La construcción de la realidad social. Barcelona: Paidós.
Tesla, W. (2015). “Leonardo Da Vinci y la vida humana”. Extraída el 8/VII/2015 desde https://www.youtube.com/watch?v=uHgfqdlmKGQ
Valero, J. (2012). Infografía digital, la visualización sintética. Barcelona: Editorial Bosch.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.