Journalism and Propaganda in Peru. A complex relationship during election campaign

Authors

  • Ghiovani Hinojosa Navarro Universidad de San Martín de Porres (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2014.n4.13

Keywords:

Journalism, Propaganda, Political Marketing, Elections, Persuasion

Abstract

10 April 2016 will be the presidential election in Peru. The media will cover the activities of the leading candidates and rummage in their resumes. In this process, the press will be tempted to use propaganda techniques, a category traditionally associated with political actors. For example, they may appeal to stereotypes, express their opinion through seemingly independent sources and select facts to build an ideological discourse. For its part the press agents of candidates and political marketing experts are hunting for journalists.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ghiovani Hinojosa Navarro, Universidad de San Martín de Porres (Perú)

    Degree in communication Sciences from the University of San Martín de Porres (Peru). He has been editor of the Sunday Supplement of the newspaper La República and currently works in the weekly Hildebrandt in his thirteen, directed by César Hildebrandt. In 2012 he won the journalism prize Juan Landázuri Ricketts (in the category Press-Catechesis) for his report "Mission of Love in Huamanga".

References

Aguilera, O. (1991). Las ideologías en el periodismo. Madrid: Paraninfo.

Arceo, J. y otros (1993). Campañas electorales y publicidad política en España (1976-1991). Barcelona: Escuela Superior de Relaciones Públicas.

Borrat, H. (1989). El periódico, actor político. Barcelona: Gustavo Gili.

Brajnovic, L. (1978). Deontología periodística. Zaragoza: Ediciones Universidad de Navarra.

Campbell, J. (2004). Técnicas de persuasión. De la propaganda al lavado de cerebro. Madrid: Alianza Editorial.

Chomsky, N. (2002). “El control de los medios de comunicación”, pp. 7-53. En Chomsky, N. y Ramonet, I. Cómo nos venden la moto. Barcelona: Icaria.

Chomsky, N. y Herman, E. (2001). Los guardianes de la libertad. Barcelona: Crítica.

Conejeros, S. (2000). “Periodismo y política: una relación difícil y vital”, pp. 227-236. En Cacua, A. y Priess F. (ed.). Ética y responsabilidad. Reflexiones para periodistas. Bogotá: Fundación Konrad Adenauer.

Domenach, J. (1993). La propaganda política. Buenos Aires: Eudeba.

Doob, L. (1972). “La naturaleza de la propaganda”, pp. 414-432. En Steinberg, C. (comp.). Los medios de comunicación social. México D. F.: Roble.

Durandin, G. (1983). La mentira en la propaganda política y en la publicidad. Barcelona: Paidós.

Fernández Bogado, B. (2000). “Politización de medios y periodistas”, pp. 221-226. En Cacua, A. y Priess F. (ed.). Ética y responsabilidad. Reflexiones para periodistas. Bogotá: Fundación Konrad Adenauer.

Fernández Collado, C. y Hernández Sampieri, R. (2000). Marketing electoral e imagen de gobierno en funciones. México, D. F.: McGraw-Hill.

Gargurevich, J. (1991). Historia de la prensa peruana (1594-1990). Lima: La Voz.

Habermas, J. (1997). Historia y crítica de la opinión pública. Barcelona: Gustavo Gili.

Herrero Aguado, C. (1996). Periodismo político y persuasión. Madrid: Actas.

Kapuscinski, R. (2003). Los cinco sentidos del periodista (estar, ver, oír, compartir, pensar). México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Martínez Albertos, J. (2007). Curso general de redacción periodística. México D. F.: Thomson.

Merrill, J.; Lee, J. y Jay, E. (1992). Medios de comunicación social. Madrid: Fundación Germán Sánchez.

Muraro, H. (1998). Políticos, periodistas y ciudadanos. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Oficina Nacional de Procesos Electorales (2006). Manual para periodistas. Lima: ONPE.

Parra, C. (1989). La propaganda. Lima: Ama Llula.

Peirano, L. y otros (1978). Prensa: apertura y límites. Lima: Desco.

Qualter, T. (1994). Publicidad y democracia en la sociedad de masas. Barcelona: Paidós.

Ramonet, I. (1998). La tiranía de la comunicación. Madrid: Debate.

Reardon, K. (1991). La persuasión en la comunicación. Barcelona: Paidós.

Roiz, M. (1994). Técnicas modernas de persuasión. Madrid: Eudema.

Sohr, R. (1998). Historia y poder de la prensa. Santiago de Chile: Andrés Bello.

Uceda, R. (2011, marzo 22). Papel de los medios en los trabajos de la memoria referida al conflicto armado interno peruano 1980-2000. Intervención durante del coloquio “Medios, memoria y violencia” de la Universidad Antonio Ruiz de Montoya. Lima.

Verbitsky, H. (1997). Un mundo sin periodistas. Buenos Aires: Planeta.

Young, K. (1986). “La propaganda”, pp. 195-236. En Young, K. y otros. La opinión pública y la propaganda. México D. F.: Paidós.

Published

2014-11-28

How to Cite

Hinojosa Navarro, G. (2014). Journalism and Propaganda in Peru. A complex relationship during election campaign. Correspondences & Analysis, 4, 259-281. https://doi.org/10.24265/cian.2014.n4.13

Share

Similar Articles

21-30 of 147

You may also start an advanced similarity search for this article.